Je KAN met een nier leven. Maar het is veel makkelijker met 2. Door de evolutie zal dit "opgemerkt" worden. Het hart zal geen problemen met het doorpompen terwijl er wel 2 nieren nodig zijn om alles soepeltjes te laten verlopen en het makkelijk te maken voor het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 2e is handiger maar word dus ook gebruikt als een soort reserve als er 1 niet meer werkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een hele goede vraag want ik kan het antwoord dat ik zelf in gedachten heb ook nergens vinden dus ik kon het niet toetsen.

Ik denk zelf dat de natuur een optimalisatie heeft uitgevoerd tussen ALLES dubbel uitvoeren en ons te log en groot maken om te overleven en een aantal zaken dubbel en de rest niet.

Opvallend hierin is dat het HELE centrale kanaal (van mond tot anus zeg maar) NIET dubbel is uitgevoerd en ook het levensreddende rondpompsysteem (hart) en overige circuits, zenuwstelsel ook niet. (als daar dus iets aan uitvalt houdt het helaas op)

Wat is wel dubbel uitgevoerd: de besturing (hersenen) en allerlei neventakken, nieren voor reiniging, ogen oren voor waarnemen, testikels/eierstokken voor voortplanten (hoewel we wel weer maar één baarmoeder hebben, ten minste de helft van ons).

En, ook opvallend toch dat deze scheiding wel/niet dubbel voor vrijwel alle zoogdieren hetzelfde is.....

Het lijkt erop dat we nog een extra kans krijgen als onze HOOFDZAKEN nog wel werken maar er een uitval is in de "nevensystemen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar er zijn wel meer dingen waar we wel zonder kunnen. Bijvoorbeeld het wormvormig aanhangsel van de blinde darm, de galblaas, keel- en neusamandelen. Om maar wat te noemen. Als we meer last dan gemak van die organen hebben, dan worden ze ook verwijderd.
amigo
13 jaar geleden
ik denk dat een aantal daarvan op termijn ook wel zullen verdwijnen (natuurlijk bedoel ik) maar dat duurt gewoon heel lang
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ook deze organen uiteindelijk toch een functie blijken te hebben.
We zijn immers nog altijd niet alwetend.
Telkens ontdekken we weer iets nieuws over het menselijk lichaam
Zodat je 1 nier weg kunt geven aan een ander die bijna dood gaat omdat beide nieren bij 'm uitvallen.