waarom zijn er zoveel mensen die voor een baas werken?

als je voor je zelf werkt kan je meer verdienen (is in ieder geval alles wat je verdient voor jezelf, heb je meer vrijheid en kan je ook nog eens zelf bepalen wat je gaat doen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo meer vrijheid? Als je 80 uur per week moet werken, om je zaak overeind te houden, hou je niet zoveel vrije tijd meer over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien kun je jezelf geen salaris geven en stop je al het geld in het bedrijf. Hierdoor hoef je geen belasting te betalen, die normaal over een salaris wordt geheven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, wat een heerlijk romantisch en naïef beeld van het leven als zelfstandige!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"... is in ieder geval alles wat je verdient voor jezelf..."
Wel eens van de belastingdienst gehoord??

Antwoorden (11)

op zich heel veel redenen hier voor.

bijv als je niet de financiele middelen er voor heb.
er zijn veel mensen die niet de kennes er van hebben, geloof me maar dat het veel er bij komt kijken voor dat je je bedrijfje heb. en ik denk dat de 2de de voornaamste reden is. vandaar dat er bedrijven zijn die mensen helpen met hun bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel redenen wil je hebben :0)

- Je moet keihard werken
- Naast het werk nog eens de administratie
- Winst maken is nog niet zo makkelijk:
* belasting afgifte, nog meer afgifte, daarna nog een afgifte
- Afschrijving goederen
- (verplichte) verzekeringen.
- afhankelijk van anderen / consumenten

De meeste zelfstandigen werken zo 60-80 uur in de week. Het eventuele geld wat je meer hebt? Dat valt eigenlijk ook vaak nog eens tegen, en dan de tijd die je nog hebt om het uit te geven, want tja de zaak moet ook nog eens lopen.

Ik kan nog heel veel redenen opnoemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sociale lasten...
peperdure verzekeringen
belasting achteraf
na je werk nog je administratie
niet alleen de lusten, maar ook de lasten
geen werk, dan ook geen inkomen.

ALs je dat er allemaal voor over hebt. dan is het inderdaad een optie om voor jezelf te gaan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen kiezen ervoor om voor een baas te werken omdat dit in de regel meer zekerheid bied dan zelfstandig zijn, je hebt niet de verplichtingen en zorgen die een zelfstandige heeft.
Als je voor jezelf werkt en je wil een beetje succesvol zijn blijft het meestal niet bij 8 uur per dag.
Niet iedereen heeft een zakelijke of commerciële instelling.
Ook kan iemand die zelfstandig is echt niet even zomaar gaan doen waar hij of zij zin in heeft.
Kortom, genoeg redenen om voor een baas te werken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelfstandig ondernemer bent, komt er misschien een moment dat je personeel nodig hebt. En ja, die mensen werken dan voor een baas ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt altijd veel mooier dan het is bij een eigen onderneming. Je denkt nu alleen aan de positieve kanten, maar er komt veel meer bij kijken. Bijvoorbeeld je product of dienst op de markt brengen en zorgen dat het ook verdient, zorgen dat je uit de onkosten blijft en dat je jezelf verzekerd tegen tegenslagen, zoals faillisement En de eventuele overgebleven schulden. En waar je nu je inkomsten uit zult halen.

Ook bij een eigen onderneming komt er veel van jezelf bijkijken omdat jij nu hoofd van je bedrijf bent. Dus hangt al het regelwerk van jou af. Het is dan ook vaak erg stressvol. Dus het is veel gemakkelijker om gewoon voor een baas te werken die jou betaald, voor het werk wat jij leverd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is interessant om als zzper te werken zolang je nog niet in 42% belastingschaal zit. Dan wordt het een stuk minder.

Maar, ik ben het met je eens, met vrij weinig middelen kan je in veel beroepen als zzp er werken. Je verdient gemiddeld wel degelijk meer dan in loondienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt dan met 42% belastingschaal mindering door de 3 jaar 'startersaftrek' ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben weer lekker duidelijk (not): bedoel dus dat zzp recht heeft op 3 jaar startersaftrek en daarna in 42% schaal komen
Niet iedereen is geschikt om gelijk een ondernemer te beginnen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen die voor zich zelf werkt verdiend meer dan dat hij voor een baas werkt. Ook niet iedereen wil de onzekerheid van het zelfstandig zijn. Niet iedereen is instaat om een eigenbedrijf te beginnen. enz
ronron1212
13 jaar geleden
Cruyf zei het al: ieder voordeel hep zijn nadeel.
Je krijgt nooit meer geld zonder een meer dan evenredige toename van het risico. Dat geldt voor beleggen, maar even hard voor werken. De meeste mensen zijn niet geschikt voor eigen baas, ze kunnen niet samenwerken, ze hebben een te beperkt gevoel voor kwaliteit, ze kunnen geen klanten werven en ze kunnen geen product ontwikkelen. Nee, de meeste eigenbazen mislukken on verbitterlijk en zitten dan zonder inkomen. En de ZZP-ers hebben nog andere problemen. Je zou kunnen zeggen, dat de tijd van eenmanszaak voorbij is, voor de meeste beroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voor jezelf werkt, moet je ook zelf alle premies en verzekeringen betalen die de baas anders voor jou betaalt, en moet bovendien geld reserveren voor periodes dat je niet genoeg klussen krijgt en voor al het niet-factureerbare werk dat je ook moet doen.
Als je uurtarief 50 euro per uur ex. btw is, wil dat bepaald niet zeggen dat je ook 40 X 50 euro = 2000 euro per week in je zak kunt steken. Of zelfs maar dat je dat bedrag minus inkomstenbelasting verdient. Met die 50 euro per uur ben je blij als je er een modaal salaris uithaalt.

Die meer vrijheid houdt ook in dat je stug doorwerkt met 39 graden koorts, omdat je die deadline nu eenmaal moet betalen en je ieder uur dat je minder werkt ook een uur minder betaald krijgt. En dat je dan alsnog een ontevreden klant op je dak krijgt omdat hij ineens heeft besloten dat hij iets extra wil dat meerwerk betekent, en je erachter komt dat je je offerte niet goed genoeg hebt dichtgetimmerd om dat meerwerk in rekening te brengen.

Je bepaalt zelf welke klussen je aanneemt, maar kunt je niet veroorloven om simpelweg de rotklussen niet te doen, en je hebt allerlei administratieve verplichtingen die je in loondienst niet hebt. Als zelfstandige ben je overal zelf verantwoordelijk voor, van het laten drukken van visitekaartjes tot het schoonmaken van je kantoor. Zelfs als je een dag vrij neemt, laat je je telefoon aanstaan voor het geval er een (potentiële) klant belt.

Ik heb zelf gewerkt als zelfstandige, en werk nu weer in loondienst. Dat is natuurlijk niet omdat het leven als zelfstandige automatisch zo'n vetpot is waarin het ook nog vrijheid blijheid is. Het is keihard werken, sappelen als blijkt dat je in de zomer gewoon twee maanden geen werk krijgt, erachter komen dat je misschien goed bent in de dienst die je levert, maar niet in élk aspect van een bedrijf runnen.

Het heeft absoluut voordelen, en misschien dat ik ooit wel weer zelfstandige wordt. Maar op dit moment ben ik erg blij met een baan waar ik om vijf of zes uur gewoon de deur achter me dicht kan trekken, mijn weekenden gewoon weekend zijn, en ik aan het eind van de maand (en ook nog élke maand!) gewoon betaald krijg in plaats van achter crediteuren aan te moeten sjouwen.