Waarom stoeptegels?

In Engeland hebben ze geen stoeptegels, maar leggen ze cement/asfalt als stoep. Gewoon een rechte strook met een stoeprand. Dit lijkt mij een veel goedkopere oplossing voor een stoep? Voordeel: Geen onkruid meer tussen de tegels waardoor de stoep er erg lelijk uit gaat zien. Waarom gebruiken wij stoeptegels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Stoeptegels zijn best snel te leggen. Voordeel van de losse tegels is, dat je de stoep ook weer vrij makkelijk kan openbreken. Dat kan nodig zijn, als er bijv aan het riool gewerkt moet worden of aan leidingen van electriciteit, kabel of gas.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je zou denken dat asfalt goedkoeper is maar dat is niet zo.
Een zogemaande asfaltploeg kost ontzettend veel geld.

Bovendien is het maken van die smalle strookjes enorm arbeidsintensief, het is net zo veel werk, zo niet meer werk dan het draaien van een brede strook asfalt.

Daarnaast kan ook meespelen dat astfalt niet als estetisch gezien wordt, tegels worden toch vaak als mooier gezien dan grauw astfalt.

Als een normale weg van asfalt versleten is draai je er gewoon een nieuwe laag overheen. Bij een stoep moet je het oude er eerst uitbreken, omdat de stoeprand anders erg hoog wordt en niet meer netjes aansluit op de betonnen band.

In Engeland spelen kennelijk andere motieven dan geld en/of estetica. Ik denk dat een asfalt stoep bijvoorbeeld veiliger is dan een van tegels, gladder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide oplossingen hebben voor- en nadelen. Stoeptegels zijn soms minder glad bij nat weer, maar er zitten naden tussen waar inderdaad onkruid kan groeien (te voorkomen door anti-worteldoek onder de stoep en door goed onderhoud).
Asfalt slijt sneller, en als er bomen in de buurt staan kunnen die het asfalt omhoog drukken. Dat gebeurt met stoeptegels ook, maar bij tegels kun je dat makkelijker herstellen.
De betonplaten (niet cement) hebben meer nadelen: ze slijten relatief snel, en kunnen scheuren en breken (in de scheuren komt dan ook onkruid op, en die scheuren zijn niet te schoffelen zoals je dat bij de naden van een tegelstoep wel kunt doen). Als zo'n plaat breekt, zul je 'm helemaal moeten vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook meetelt is dat nederland vanwege de vele rivieren een enorme voorraad klei heeft die zeer geschikt is om er bakxtenen en stoeptegels van te maken. De grondstof voor asfalt is o.a teer of bitumen. Die moeten we importeren en zijn dus duurder.