Vanaf welke leeftijd kun je een uitkering krijgen en wat zijn daar de voorwaarden van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (4)

WW Uitkering
• Berekening WW uitkering
• Voorwaarden ww-uitkering
• WW aanvragen
• Wanneer stopt de uitkering
• Werkloosheidswet en WW-uitkering
Voorwaarden voor een WW-uitkering
Wanneer u als werknemer uw baan verliest, komt u in principe in aanmerking voor een WW-uitkering. U moet dan wel jonger zijn dan 65 jaar en het verlies van uw baan mag niet verwijtbaar zijn.

De WW geldt voor alle werknemers die verzekerd zijn. In principe zijn ook werknemers in de sociale werkvoorziening verzekerd. Onder bepaalde voorwaarden geldt dit ook voor vertegenwoordigers, thuiswerkers, musici en artiesten.

Zelfstandigen en personeel, dat minder dan vier dagen per week werkzaam is in dezelfde particuliere huishouding, zijn niet verzekerd. Hetzelfde geldt voor stagiaires die geen volwaardig loon ontvangen.

Om recht te hebben op een WW-uitkering dient u bovendien aan de volgende criteria te voldoen:
1. U bent werkloos
U bent werkloos wanneer u:

minimaal vijf arbeidsuren per week verliest (of als u minder dan tien uur per week werkte, minimaal de helft van de totale arbeidsuren)
geen recht meer hebt op loon over die verloren arbeidsuren
beschikbaar bent om passende arbeid te accepteren, door te solliciteren

2. Er is geen reden voor uitsluiting
Bijvoorbeeld: het ontslag is u zelf niet aan te rekenen.

3. U heeft een arbeidsverleden van minimaal een half jaar
U heeft een arbeidsverleden van een halfjaar wanneer u voldoet aan de '26 uit 36 weken'-eis. U heeft dan gedurende de 36 weken voor de eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken in loondienst gewerkt. U hoeft niet fulltime te hebben gewerkt: wanneer u in een week één dag heeft gewerkt, telt die week mee als gewerkte week. Ook vakantieweken waarin uw loon is doorbetaald tellen mee. Weken waarin u als zelfstandige heeft gewerkt, tellen niet mee. Ook weken die al zijn meegeteld voor een eerder recht op uitkering tellen niet mee. Voor beroepsgroepen zoals seizoenarbeiders, artiesten, musici en filmmedewerkers geldt een lagere weken-eis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zet je de bron er niet bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet zo wijs doen ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bron staat erbij
misschien brilleke opzetten!!
Geen minimum leeftijd, eis is dat je naar school gaat. Doe je nog iets nuttigs ook, tussen het niksen door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal afhankelijk van voor welke reden je een uitkering nodig hebt.
Heb je al gewerkt en ben je ontslagen, dan kan je recht hebben op een ww uitkering, ben je door ziekte niet in staat te werken kan je recht hebben op WIA.

Ik begrijp uit je reacties dat je druk op zoek bent naar werk.
Leg de lat even niet te hoog, accepteer ook werk wat je eigenlijk niet zoekt, je kan altijd verder zoeken als je al aan het werk bent.

Zorg dat je ingeschreven bent bij het CWI en vraag daar of je eventueel recht hebt op een uitkering.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof vanaf18jaar.