Wat gebeurt er met een erfenis als diegene overlijdt en getrouwd is na 1-1-18?

Erfenissen zijn na die datum niet meer gemeenschappelijk. Maar wat als degene die de erfenis tijdens het huwelijk heeft ontvangen overlijdt? Erft de partner dan wel de erfenis als daar nog iets van over is?

2 jaar geleden
2K
ronron1212
2 jaar geleden
Dat gaat alleen op als er geen andere afspraken zijn gemaakt in gemeenschap kan nog steeds maar dat moet dan worden vastgelegd,
LeonardN
2 jaar geleden
@Niesje1973 Kan je er een verhaal van maken? Dus
1. Jan en Marijke trouwen op 1 februari 2018.
Niesje1973
2 jaar geleden
Jan en Marijke trouwen op 1 februari 2018.
Jan erft een bedrag van zijn ouder(s).
Jan gaat na een tijdje dood. Wat gebeurt er dan met de erfenis?
tinus1969
2 jaar geleden
@Niesje73, Marijke is erfgenaam, samen met eventuele kinderen. Als er geen kinderen zijn, krijgt zij alles wat van jan was (inclusief die eerdere erfenis die Jan ontving).
Als er wel kinderen zijn, krijgt zij een deel en vruchtgebruik van de rest (dit laatste heel kort samengevat).

Antwoorden (1)

Ja, partner krijgt dan ook haar erfdeel van die erfenis
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
Kun je dat onderbouwen want als er geen gemeenschap is wordt er niets geërfd door de partner @erotisi
tinus1969
2 jaar geleden
@ronron1212 je verwart de gemeenschap van goederen (huwelijksrecht) met erfrecht. De gehuwde partner erft gewoon, onafhankelijk van de vraag of er wel/geen gemeenschap van goederen is.
ronron1212
2 jaar geleden
@tinus1969
Bij de wettelijke verdeling van erfrecht krijgt de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner de erfenis. De wettelijke verdeling geldt als er geen testament is gemaakt. Sinds 2018 gelden er nieuwe regels die bepalen dat erfenissen en schenkingen niet meer automatisch in de gemeenschap van goederen vallen.
erotisi
2 jaar geleden
Dat klopt Ron maar ic valt de erfenis in de nalatenschap
ronron1212
2 jaar geleden
@erotisi ic???
erotisi
2 jaar geleden
In casus = ic = in dit geval
ronron1212
2 jaar geleden
@erositi en waarom dan?
erotisi
2 jaar geleden
Omdat in dit geval de erfenis dus juist in de nalatenschap valt en niet in de gemeenschap
ronron1212
2 jaar geleden
@erotisi dus jij zegt nu in de erfenis in je antwoord zeg je wat anders.
tinus1969
2 jaar geleden
@ronrron1212 de specifieke vraag is:
'Erft de partner dan wel de erfenis als daar nog iets van over is?' Je raakt in verwarring door het woordgebruik, maar het is heel simpel.
X en Y zijn getrouwd. Y krijgt erfenis, dus geld. Y gaat dood. Wie erft het geld dat Y bezat? X, want X is als partner gewoon erfgenaam.
ronron1212
2 jaar geleden
@tinus1969 dat is dus in een huwelijk na 1-1-2018 dus niet zo maar het geval.
erotisi
2 jaar geleden
Ron wat in 2018 is veranderd is juist dat de gehele erfenis in de nalatenschap valt. Juist voor 2018 zou de erfenis voor de slechts de helft in de nalatenschap vallen tenzij er door testament dan wel huwelijkse voorwaarden uitzonderingen zijn gemaakt.
ronron1212
2 jaar geleden
@erotisi alles valt altijd in de nalatenschap daarom is het ook een erfenis echter of de partner ook een deel krijgt daar gaat de vraag over en dit is wat het is na 1-1-2018
Bent u een huwelijk of geregistreerd partnerschap aangegaan op of na 1 januari 2018? Dan valt een erfenis of een schenking niet in de gemeenschap van goederen. Wilt u dat een erfenis of schenking wel in de gemeenschap van goederen valt? Dan kunt u met uw partner huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden vastleggen. Heeft de erflater of schenker in een testament of akte een uitsluitingsclausule opgenomen? Dan kunt u de wil van de erflater of schenker niet negeren. De wil van de erflater of schenker gaat voor.
erotisi
2 jaar geleden
Het is niet juist om te zeggen dat alles in de nalatenschap valt. Een erfenis die een partner eerder heeft ontvangen viel tot 2018 gewoon in de gemeenschap en dus maar voor de helft in de nalatenschap (behoudens uitzonderingen). Dat is dus per 2018 verandert want dan valt een dergelijlke erfenis inderdaad juist alleen in de nalatenschap van degene die die erfenis heeft ontvangen en vervolgens dus zelf overlijdt.
ronron1212
2 jaar geleden
@erotisi scheiding van vermogen is niet iets waar deze vraag om gaat. Als iets is geërfd en overlijd dan is het niet zo dat dan kan worden bekeken wat er dan van dat geld over is. Is ook niet nodig want het huwelijk was na 1-1-2018 dus als er verder niets is afgesproken geen deel.
tinus1969
2 jaar geleden
@ronron1212, je blijft jezelf en anderen verwarren.
Er is in 2018 NIETS verandert aan het erfrecht. Voor en na die datum erven gehuwde partners van elkaar.
VS Niesje vraagt: "Erft de partner dan wel de erfenis als daar nog iets van over is?"
Het antwoord is JA, want de weduwe/weduwnaar is gewoon erfgenaam van de overleden partner.
LeonardN
2 jaar geleden
@erotisi/ronron/tinus Kunnen jullie dit verhaaltje afmaken (zie reacties onder de vraag): 1. Jan en Marijke trouwen op 1 februari 2018.
2. Jan erft een bedrag van zijn ouder(s).
3. Jan gaat na een tijdje dood.
4. De erfenis gaat naar... In mijn ogen vrij simpel.
De erfenis van de ouders is deel van de nalatenschap. En als (even het makkelijkste voorbeeld) er geen testament is en ze kinderloos zijn gaat de hele erfenis van Jan naar Marijke inclusief het deel wat de overblijfselen van de erfenis van de ouders van Jan.
ronron1212
2 jaar geleden
Vanaf 1-1-2018 trouw je niet meer in gemeenschap van goederen als je dat wel wil moet je dat vastleggen. Voor die datum was een huwelijk automatisch in gemeenschap of je moest anders bepalen. Hierdoor wijzigt het erfrecht wel degelijk als partner erf je hierdoor niet automatisch hiervoor is dan een testament nodig.
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212
Hierdoor wijzigt het erfrecht wel degelijk als partner erf je hierdoor niet automatisch hiervoor is dan een testament nodig. Wat is je bron hiervoor?
Er is in mijn ogen ook niets dat verandert in het erfrecht.
De regel sinds 1-1-18 heeft meer te maken met een situatie waarin Jan en Marijke scheiden.
Dan heeft Marijke geen aanspraak op de erfenis van de ouders van Jan. Daarnaast wat gebeurt er dan met het geld uit die erfenis als er GEEN testament is volgens jou? Dus
1. Jan en Marijke trouwen op 1 februari 2018.
2. Jan erft een bedrag van zijn ouder(s) 10.000 euro.
3. Jan gaat na een tijdje dood. (er is geen testament opgemaakt door Jan, ook heeft Jan niets gedaan met 10,000)
4. Totaal is de erfenis van Jan 20.000 euro + 10.000 euro(erfenis ouders).
5a. Jan heeft geen kinderen, broers, zussen.
5b. Jan heeft een kind met Marijke. Waar gaat de totale erfenis en/of het deel wat de eerdere erfenis van de ouders van Jan was heen in geval 5a en 5b?
ronron1212
2 jaar geleden
Wat gebeurt er met een erfenis als diegene overlijdt en getrouwd is na 1-1-18? Dat is de vraag.
Nogmaals de link
https://www.wijzeringeldzaken.nl/actueel/veranderingen-bij-trouwen-in-2018-en-later/
LeonardN
2 jaar geleden
"Wat gebeurt er met een erfenis als diegene overlijdt en getrouwd is na 1-1-18? Dat is de vraag."
Klopt en de link die jij geeft laat niet zien dat er iets verandert aan wat er in de nalatenschap valt.
Er staat dus nergens dat bij overlijden van Jan de erfenis die hij kreeg niet in de nalatenschap valt.
De link gaat er dus om wat er gebeurt zolang Jan en Marijke in leven zijn.
(Als het anders is, haal dan eens een zin aan die uitlegt dat een erfenis niet in de nalatenschap valt. Of leg eens uit waar het geld dan heen gaat volgens jou als Marijke en Jan geen kinderen hebben.) Je hebt dus een compleet verkeerd beeld over wat de nieuwe regels bevatten.
ronron1212
2 jaar geleden
Dat zal de vader of moeder broer zus enz zijn van de overledenen. Ik heb nergens gezegd dat de erfenis geen nalatenschap is ik zeg alleen dat het in een huwelijk na 1-1-2018 niet normaal meer is dat de echtgenoten erft, Daarvoor moet een notariële akte zijn. Omdat er na die tijd geen huwelijk meer standaard wordt gesloten in gemeenschap.
LeonardN
2 jaar geleden
En geldt dat dan volgens jou voor de gehele erfenis van Jan? Of enkel het deel wat de erfenis is van de ouders?
Dus stel dat Jan een broer heeft. Krijgt de broer dan 30.000 of 10.000 (erfenis ouders Jan).
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN lees even verder in hoe het erfrecht dat soort zaken regelt staat allemaal in de wet.
Waar de vraag omgaat is erft een echtgenoot en het antwoord heb ik al gegeven . Dus veel plezier allemaal.
LeonardN
2 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erven/vraag-en-antwoord/wat-is-de-wettelijke-verdeling-bij-erfrecht
Wat is de wettelijke verdeling bij erfrecht?
Bij de wettelijke verdeling van erfrecht krijgt de langstlevende echtgenoot of geregistreerde partner de erfenis.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN lees even de links dan zie je dat vanaf 1-1-2018 dat niet meer zomaar het geval is dan ben je niet meer getrouwd in gemeenschap alleen als je dat laat vastleggen. Tijden veranderen en lezen en begrijpen is lastig schijnbaar
LeonardN
2 jaar geleden
De vraag gaat niet over de gemeenschap, maar over de nalatenschap.
De erfenis van de ouders zit niet in de gemeenschap (maar daar gaat het niet om, dat is bijvoorbeeld interessant bij scheiding), maar zal bij overlijden gewoon in de nalatenschap vallen. "en begrijpen is lastig schijnbaar"
Dat spreek ik niet tegen.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN nalatenschappen erfenissen worden verdeeld zoals dat zo behoren. Vroeger voor 1-1-2018 was het bijna altijd de langstlevende omdat mensen in gemeenschap waren getrouwd. Tegenwoordig trouw je niet meer in gemeenschap. Als je ds wilt dat de langstlevende erft moet je daar dus een notariele akte bij je huwelijks documenten toevoegen. Voor vele een lastige verandering en voor andere weer niet. Maar het is wel iets wat je moet regelen als je de gemeenschap ds ook het erfrecht van je partner wilt beschermen en dus het langslevende wilt.
tinus1969
2 jaar geleden
@ronron1212
"Vroeger voor 1-1-2018 was het bijna altijd de langstlevende omdat mensen in gemeenschap waren getrouwd. "
Nee. Dit is je denkfout. Je bent erfgenaam omdat je partner bent, niet omdat je in gemeenschap van goederen bent getrouwd. ook voor 2108 waren partners die getrouwd waren op huwelijkse voorwaarden elkaars erfgenaam. Je linkt consequent twee dingen die niets met elkaar te maken hebben (erfrecht en huwelijksgoederenrecht), en ook de links van @LeonardN laten zien dat je ongelijk hebt.
tinus1969
2 jaar geleden
Aanvulling: en ik heb dit in 2020 tamelijk uitgebreid doorgenomen met de notaris ivm nieuwe testamenten.
ronron1212
2 jaar geleden
https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/relatie/wat-regel-ik-in-huwelijkse-voorwaarden/
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212
De link die je geeft, geeft de sleutel hier.
"
Overlijden
Uw huwelijk en uw huwelijkse voorwaarden stoppen als een van u overlijdt.
"
Huwelijkse voorwaarden gelden dus enkel als je leeft en zijn dus van toepassing op momenten zoals scheiding NIET op de erfenis....