Kan ik een rechtsgeldig testament maken waarbij de erven verschillende percentages krijgen?

Stel ik heb 4 kinderen.
De één heeft veel meer gedaan,dan de anderen.
En dan verdelen,naar bijvoorbeeld,percentages : 25% 25% 50% 50% ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
crispy
3 jaar geleden
ik zou het totaal wel maximeren op 100%.
en de legitieme portie kan je niet aan komen.

Het beste antwoord

Dat kan. De kinderen hebben wel altijd recht op hun legitieme portie oftewel hun wettelijk erfdeel. De legitieme portie is dat deel van de nalatenschap waarop kinderen minimaal recht hebben. Dit is de helft van wat iemand zonder testament zou krijgen.
In dit geval heeft elk kind dus recht op minimaal 12,5%.

Het moge duidelijk zijn dat een dergelijke ongelijke verdeling na overlijden kan leiden tot verdriet en grote ruzies tussen de kinderen. “De één heeft veel meer gedaan, dan de anderen” kan anders voelen voor de kinderen zelf. Ze kunnen het ook zien als bijvoorbeeld “Jij hebt veel meer geslijmd dan wij”.
SimonV