Ben je verplicht een incasso te betalen, zelfs als je dit hebt teruggeboekt?

Ik had ooit blijkbaar een incasso afgesloten met een bedrijf dat over woonplaatsen ging, en door mijn onoplettendheid zat ik opeens vast aan een maandelijkse incasso van 20€. Nu denk ik dat ik de incasso ook daadwerkelijk heb stopgezet, maar ik krijg via mijn mail nog steeds berichten dat er aanmaningen zijn die ik moet betalen. Ik had er eentje betaald maar krijg nu een andere. Ik heb dan ook wel meerdere incasso's teruggeboekt, dus wellicht is het logisch. Toch wil ik weten of ik nu wettelijk verplicht ben om het te betalen want ik heb de service nooit echt gebruikt, ik heb er alleen maar voor betaald.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Heb je alleen maar een incasso terug geboekt? of heb je daadwerkelijk een opzeggingsbrief gestuurd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om wat voor bedrijf gaat het? En hoe komt het dat je er (per ongeluk) aan vast zat? Heb je iets getekend of op een andere manier een overeenkomst met ze gesloten? En heb je het bedrijf gemachtigd voor de automatische incasseringen? Kortom, er is iets meer informatie nodig om de vraag te kunnen beantwoorden. Als je op de een of andere manier een overeenkomst hebt gesloten (onbedoeld) zit je er in beginsel aan vast, ondanks dat je geen gebruik hebt gemaakt van de diensten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja waarschijnlijk zal ik beter toch moeten betalen. Ik heb een opzeggingsbrief gestuurd maar pas nadat er een paar incasso's hadden plaatsgevonden. Ik heb waarschijnlijk niet goed opgelet en akkoord gegaan met een maandelijkse betalingsermijn of iets dergelijks.
Ritsuka
7 jaar geleden
als ze de opzeggingsbrief hebben geaccepteerd, is je abonnement vanaf dat moment (of moment dat ze noemen) opgezegd. Alle rekeningen tot aan die datum moet je nog betalen.
Inekez1
7 jaar geleden
Nou, Ritsuka. Dat ligt er aan wat voor soort overeenkomst het was. Soms is iets op te zeggen met een opzegtermijn van een maand (de opzegging gaat dan in 1 maand na de opzeggingsbrief), maar er kan ook een minimale contractperiode gelden van bijvoorbeeld 1 jaar. Dan gaat de opzegging pas in als dat jaar voorbij is. Een opzeggingsbrief hoort altijd beantwoord te worden met een bericht waarin staat per wanneer de opzegging in gaat.
Ritsuka
7 jaar geleden
zo zei ik het ook tussen haakjes 'vanaf het moment dat ze noemen'. Jij verwoord het beter, maar dat bedoelde ik eigenlijk ook.

Antwoorden (1)

Het terugboeken (storneren) van een automatische incasso betekent dat je niet hebt betaald wat je had moeten betalen. Het is geen bericht aan het bedrijf dat je de overeenkomst opzegt en het is ook niet zo dat je dan die maand even kunt overslaan met betalen. Het is uitstel van betaling, tot dat je met het bedrijf bent overeengekomen dat er niet betaald hoeft te worden.

Opzeggen van een overeenkomst doe je best schriftelijk, maar elk bedrijf kan zelf in de overeenkomst en algemene voorwaarden aangeven hoe (en wanneer) er opgezegd kan worden. Niet elke overeenkomst is maandelijks op te zeggen. Vaak geldt een minimale contractsperiode van een jaar, maar die termijn kan ook anders zijn. Het is dus niet altijd zo (meestal niet zelfs) dat de opzegging direct in gaat op het moment dat jij de brief hebt verstuurd.

Neem contact op met het bedrijf om uit te leggen wat jij wil, om na te gaan of je nu wel of niet hebt opgezegd en per wanneer. Of je wel of niet gebruik hebt gemaakt van de diensten doet er niet toe. Alle termijnbedragen tot het moment dat de overeenkomst is beëindigd moeten betaald worden, ook als die eerder zijn afgeschreven en weer teruggeboekt (dan zijn ze namelijk nog niet betaald).