Juridisch verschil wettelijke verdeling en vruchtgebruik testament?

Wat is het juridisch verschil, voor de langstlevende echtgenoot, tussen de wettelijke verdeling en het vruchtgebruik testament?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij het vruchtgebruik gaat de juridische bloot eigendom reeds over naar bijv de kinderen onder het recht van (vrucht)gebruik van bewoning door de langstlevende ouder. Het voordeel van deze constructie is dat het huis niet te hoeven worden verkocht om exact de wettelijke verdeling mogelijk te maken. Het vruchtgebruik is dus vaak makkelijk voor de ouder die mag blijven wonen, al zullen de kinderen mss wel iets meer belasting gaan betalen over hun bloot eigendom.
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Hoezo meer belasting betalen?
erotisi
8 jaar geleden
Over het bloot eigendom van de kinderen moet dacht ik gemeentelijke belasting/onroerend zaak belasting worden geheven. Toch weer een ' extra' last