wat als mijn huurovereenkomst is opgezegd?

Afgelopen september zijn mijn man en ik getrouwd en hebben we via een makelaar particulier een woning gehuurd. De woning is aangegaan voor een periode van 6 maanden en na verstrijking voor onbepaalde tijd. Opzegging dient te geschieden volgens de alg bepaling #19.

De afgesproken te repareren zaken, zijn nog steeds niet gerepareerd en ook staat de dochter van de eigenaar nog steeds op ons adres ingeschreven ivm belastingvoordeel.

Nu doen we hier niet moeilijk om aangezien we deze woning erg erg graag wilden en perfect gelegen voor ons is. Afgelopen november is er iets niet goed gegaan met de betaling (de bank had een storing) waardoor de betaling pas 1 week later op de rekening stond. We hebben gelijk een (niet aangetekend) brief van de verhuurder ontvangen dat we eruit moeten. Hij zou ons tegen de einde van de 6 maanden contacteren voor de datum van de sleuteloverdracht.

We hebben hem teruggeschreven dat het overmacht is, hebben een kopie van de datum van afschrijving toegevoegd zodat hij kon zien dat het bij ons tijdig was afgeschreven en we zeker niet uit te woning willen en uitgaan van nog vele jaren als blije huurders. Hier hebben we geen reactie op gekregen.

Nu is het zo dat de 6 maanden eind februari is, maar we horen niets en weten dus niet wat onze rechten zijn. We willen immers niet weg hier en betalen elke maand netjes op tijd. We weten dat je bij regulier huur eerst moet instemmen met de opzegging, wat we nu niet hebben gedaan.

Wat nu?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@informatie 123 Alleen al feit dat u op de hoogte bent dat de dochter van de eigenaar ook op uw adres is ingeschreven in verband met belastingvoordeel is een kwalijke zaak. Als pressiemiddel helemaal niet geschikt.
Als u medeweten hebt en dus meewerkt aan de inschrijving kunt u last krijgen op grond van verschillende wetten en regelingen. Inschrijving op een ander adres is niet toegestaan, de dochter van de verhuurder moet zich laten inschrijven op het adres waar zij woont. De gemeente kan hiervoor een boete opleggen. Zij kan aangemerkt worden als uw fiscale partner.
U kunt last krijgen met een deurwaarder of politie aan de deur verwachten.

Antwoorden (2)

Helemaal niets, gewoon netjes je huur betalen. Die ene keer te laat betalen is overmacht. De enige die kan beslissen of jullie het pand moeten verlaten is de rechter (en dat gaat verhuurder heel veel geld kosten). Particulier of via de WBV maakt niet uit, jullie genieten "huurbescherming".
Je moet alleen niet hopen dat het een huisbaas is die Oosteuropeanen op je afstuurt. Het feit dat die dochter daar ingeschreven staat kan je wel als drukmiddel tegen verhuurder gebruiken.

http://www.huisadvocaten.nl/nl/hoofdmenu/particulier/Advocaat-huurrecht-huurbescherming
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat u bij het einde van de zes maanden de datum van de sleuteloverdracht te horen krijgt is niet in orde.
De verhuurder dient een opzeggingstermijn van minstens drie maanden in acht te nemen, vermeerderd met één maand voor ieder jaar dat de huurder het gehuurde in gebruik heeft gehad tot een maximum van zes maanden. Voor de huurder bedraagt de opzegtermijn ten minste één maand en ten hoogste drie maanden.
De wet beschermt huurders van woonruimte tegen huuropzegging door de verhuurder. Huurbescherming houdt in, dat de verhuurder de huur alleen kan opzeggen bij wanprestatie, dringend eigen gebruik of een nieuwe huurovereenkomst.
Ongeacht of een huurovereenkomst is aangegaan voor bepaalde of voor onbepaalde tijd, steeds moet opzegging per aangetekende brief of deurwaardersexploit plaatsvinden. Voor de verhuurder geldt dat hij de gronden voor de huuropzegging moet vermelden. Ontbreken de opzeggingsgronden dan is de opzegging nietig en blijft deze zonder rechtsgevolg.
In de opzeggingsbrief moet het uitdrukkelijke verzoek aan de huurder zijn opgenomen om binnen zes weken aan de verhuurder schriftelijk mee te delen of de huurder al dan niet toestemt in de huurbeëindiging.
Als de huurder niet toestemt in de huurbeëindiging moet de verhuurder bij de rechter vorderen dat deze de datum vaststelt waarop de huurovereenkomst eindigt. Indien de vordering wordt toegewezen stelt de kantonrechter tevens de ontruimingsdatum vast. Als de vordering wordt afgewezen wordt de huurovereenkomst van rechtswege verlengd.