Recht op ww, met vrijwilligerswerk en ggz- behandeling?

Het is mogelijk dat ik een WW uitwerking moet aanvragen, eindigen van mijn tijdelijke contract. Volgens mijn overzicht zou ik 9 maanden recht hebben op WW. Gezien mijn psychische gezondheid start ik diezelfde periode eigenlijk een twee daagse dagbehandeling, deze duurt 24 weken. Daarnaast zou ik vrijwilligerswerk willen doen om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, is dit mogelijk met behoud van WW? Blijft de sollicitatie plicht dan van kracht?

Dank

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
sollicitatie plicht blijft van kracht.

Antwoorden (1)

In bepaalde gevallen kun je een vrijstelling krijgen voor de sollicitatieplicht als je vrijwilligerswerk doet. Dat is het geval wanneer je minimaal 20 uur per week vrijwilligerswerk doet, en het vrijwilligerswerk je kans op een betaalde baan vergroot (bron 1). Dan kun je een ontheffing krijgen voor zes maanden, die daarna eventueel nog verlengd kan worden. Je moet daarvoor wel toestemming hebben voor je vrijwilligerswerk van het UWV. Het recht op zo'n ontheffing wordt individueel bepaald.

Hetzelfde geldt voor andere persoonlijke omstandigheden. Wanneer er in je privéleven dingen aan de hand zijn zoals overlijden of ernstige ziekte in je familie, kun je een ontheffing krijgen van vier weken. Ook dat wordt beoordeeld door het UWV.

Als je zélf ziek bent, moet je je ziek melden bij het UWV (zie bron 2). Vroeger kwam je dan meteen in de Ziektewet terecht en had je geen sollicitatieplicht meer, maar tegenwoordig is dat anders: je WW loopt eerst door, pas na 13 weken ziekte wordt de uitkering omgezet naar Ziektewet.

Je zou moeten overleggen met je werkcoach wat er mogelijk is. Zo'n dagbehandeling bij de GGZ is over het algemeen niet iets wat je er gemakkelijk "even naast" doet; dat kost inspanning en vraagt ook op dagen dat je geen behandelingen hebt, aandacht en energie. Als je het idee hebt dat je het niet redt om daarbij te solliciteren en dat je ook niet minimaal 20 uur vrijwilligerswerk kunt doen, zou jouw situatie apart beoordeeld moeten worden. Mogelijk kennen ze dan die vier weken toe en beoordelen ze het regelmatig opnieuw, omdat het kan zijn dat de behandeling je minder energie gaat kosten als je eenmaal een beetje aan dat ritme gewend bent. Maar in elk geval is het iets waar je over moet overleggen met je werkcoach, die kan je precies vertellen wat er mogelijk is.