Gaat globalisering ten koste van de kwaliteit van onze producten?

Door de globalisering maken we vaak gebruik van 3e wereldlanden die tegen goedkoop tarief onze producten kunnen produceren. Neem nu bijvoorbeeld kleding, in C&A hangen kostuums van Frans Molenaar voor een prikkie. Dit komt omdat deze goedkoop worden gemaakt in een ander land. Deze pakken zijn ok maar hebben niet de kwaliteit van de pakken die we normaal gewend zijn van Frans Molenaar.
Maar geldt dit voor al onze producten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat de minder ontwikkelde landen tegenwoordig goed kunnen meekomen met de westerse technologie. Vrijwel alles waar Philips op geplakt staat, komt uit China. Men maakt wat je vraagt, wil je perfecte kwaliteit dan krijg je dat, maar wil je goedkoop dan kan dat ook. Ik heb ervaring met tuinmeubelen waar een goede vlechter (namaakriet is tegenwoordig er in) twee dagen over een stoel vlecht. Resultaat is perfect. De beste man verdient slechts 200 dollar per maand, maar dat vind men een topsalaris. Een dergelijke stoel door een Nederlander laten vlechten wordt zeker niet beter en kost 5 keer zoveel.

Natuurlijk komt er ook veel massatroep uit ontwikkelingslanden en dat beeld is hardnekkig.

Ook voedsel is niet slechter uit een ontwikkelingsland, een spercieboon uit Kenia smaakt mij prima.
paulus811
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor, dat denk ik niet... Wij leggen de nadruk nog op het goedkope, dan heb je die kwaliteit niet... En zo lang wij dit doen blijft dat kwalitatief minder...

De globalisering werkt momenteel zo dat ervan terugkomen... De werkomstandigheden die ze goedkoop in een derde wereldland creëren, gaan ze hier maken... Waarom al die zaken daarheen brengen, terwijl met een beetje pushen ze hier op dezelfde manier ook gemaakt kunnen worden... Let maar op, hier zullen dezelfde werkomstandigheden ontstaan als in de derdewereld... Dat is pas globalisering... En de kwaliteit is precies dat waar jij genoegen mee neemt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je profetieën slaan nergens op, niets wijst erop dat dit gaat plaats vinden, ook al roep je in elke zin: Let maar op...
Het minnetje is niet van mij, maar had van mij kunnen zijn...
paulus811
14 jaar geleden
Ik moet ook eerlijk toegeven weinig van het antwoord te begrijpen. Ook van mij geen min want ik ga er maar vanuit dat dat aan mij ligt.
Tijdelijk wel. Besparen op loon- en materiaalkosten is nu nog heel aantrekkelijk.
Maar ik denk dat de wal het schip zal keren. De nadruk zal steeds meer komen te liggen op de "footprint" van een product, en betaald moeten worden: hoeveel kilometer is er over de wereld heen en weer gesleept met product en grondstoffen?
En kwaliteit zal steeds meer gewaardeerd worden. Ik koop liever schoenen van €180 die tien jaar mee gaan dan schoenen van €80 die na drie jaar eigenlijk niet meer kunnen wegens loslatende naadjes en armoeiig uiterlijk. En ik heb sterk de indruk dat ik niet de enige ben die zo rekent.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh, en ik Frankrijk zowel als in Nederland merkte ik een tendens naar regionale producten in de supermarkt. Er groeit bij consumenten iets van een bewustzijn dat tegen het globalisme ingaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Tegenwoordig zie ik schoenen en bijvoorbeeld spijkerbroeken van 100-200 die al kapot zijn als je ze koopt. Schijnt mode te zijn, hoe kapotter hoe duurder. Ben het wel helemaal eens dat de vervuiling die een product veroorzaakt steeds meer in de spotlights komt. Ik kocht een keer biologische peren die waren overgevlogen uit Australie. Denk je goed te doen.... Overigens leeft milieu veel meer in de westerse wereld dan bijvoorbeeld in China en India, het interesseert ze daar weinig tot niets en zijn dermate groot dat ze een eigen koers kunnen varen op dat gebied.
Ik ben er wel een beetje bang voor. In dat soort landen is het vaak lopende band werk en moet het allemaal goedkoop en snel. Je ziet het al aan verschillende kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de branche waar ik werkzaam ben wel (interieurstoffen). Het valt op dat de meeste goedkoop geproduceerde stoffen van veel mindere kwaliteit zijn (krimpen, verkleuren, foutjes enz.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het vergroot de concurrentie. Dat maakt producten beter en goedkoper.