Door een plotselinge afspraak bij de bedrijfsarts moet ik de afspraak met de psycholoog afzeggen, wie betaalt de rekening van de psychologe?

Doordat ik op korte termijn opgeroepen wordt om naar de bedrijfsarts te gaan kan mijn afspraak bij de psychologe niet doorgaan. Echter kan ik die afspraak niet meer kosteloos cancelen aangezien het binnen 48 uur plaatsvindt. Wie moet er voor de kosten van mijn psychologe opdraaien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
9 jaar geleden
Wellicht is de psycholoog coulant als je aangeeft waarom je je afspraak niet kan nakomen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Kun je de situatie niet aan je bedrijfsarts uitleggen ? Het is in ieders belang dat jij je afspraak met de psycholoog nakomt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet die afspraak echt afgezegd worden of kan het ook verschoven worden naar een ander moment? Mijn ervaring was ooit dat als een gesprek echt afgezegd werd, dan moest er voor betaald worden. En als de afspraak verzet moest worden dan niet. Dan ging de afspraak wel door, maar dan gewoon op een ander moment. Mits ik een dringende reden had de afspraak te verzetten. Maar ik weet niet of dat de algemene regel is die altijd geldt bij iedere psycholoog of dat dat bij de praktijk was waar ik was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je de afspraak met de bedrijfsarts niet verzetten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is een vervelende situatie,vooraf om dat de bedrijfsarts je binnen 48 uur van te voren op roept. Als het is om dat je zeer kort voor op oproep ziek hebt gemeld, dan is de bedrijfsarts en het bedrijf in zijn recht. En zou ik proberen om een van de twee afspraken te verschuiven of een van de twee een telefonische afspraak te maken. En anders gewoon de psycholoog als specialist mee te nemen naar de afspraak van de bedrijfsarts. Of om zetten naar een telefonische afspraak.

Antwoorden (2)

Je kunt niet je bedrijfsarts hiervoor aansprakelijk stellen, als je dat soms bedoelt. Afzeggen kort van tevoren is eigenlijk altijd een kwestie van overmacht, dus iets waar je zelf niets (of niet veel) aan kunt doen. Dat betekent niet dat er iemand anders schuld aan heeft: als je in de file komt te staan omdat er een ongeluk is gebeurd onderweg, kun je ook de veroorzaker van dat ongeval niet aansprakelijk stellen voor het feit dat jij je afspraak hebt gemist.

Maar misschien valt het mee: in de praktijk staat vaak wel in de voorwaarden dat er kosten in rekening kunnen worden gebracht bij niet-tijdig afzeggen, maar in de praktijk berekent niet elke zorgverlener daadwerkelijk deze kosten wanneer je een goede reden hebt om af te zeggen. Sommigen doen dat wel hoor, maar ik ken er ook genoeg die het vooral gebruiken om mensen die vaak of zonder duidelijke reden afzeggen, de kosten toch in rekening te kunnen brengen. Een enkeling laat het afhangen van de vraag of het nog lukt de planning te wijzigen zodat iemand anders op 'jouw' tijd gezien kan worden.

Maar als je psycholoog toch de kosten in rekening wil brengen, zul jij dat moeten betalen. Tenzij je verzekeraar de kosten vergoedt, dat hangt het af van je psycholoog waar die de rekening heen stuurt en wat hij/zij er precies op zet. Als er gewoon één gesprek in rekening wordt gebracht en je zorgverzekeraar zou dat anders ook vergoed hebben, hoor je er weinig meer van terug behalve als je aan je maximale vergoeding zit. (Als het gaat om sessies in de eerste lijn.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan ik mijn werkgever aansprakelijk stellen voor eventuele kosten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het is toch ook niet zijn schuld dat het wat ongelukkig samenloopt? Zoals ik al zei: de meeste situaties waarin iemand op korte termijn moet afzeggen zijn situaties van overmacht: heel vervelend, maar niets aan te doen. Heb je de bedrijfsarts al gebeld om te vragen of de afspraak verzet kon worden?
Als je op korte termijn op geroepen wordt bij de bedrijfsarts dan kun je ook op korte termijn overleggen wie de kosten gaat betalen. Want zowel de bedrijfsarts als de psycholoog afzeggen kost geld. En soms is het goedkoper om de bedrijfsarts af te zeggen dan de psycholoog.

Toegevoegd na 21 minuten:
Formeel betaald de werknemer de rekening van afzeggen van de bedrijfsarts en psycholoog. Maar sommige bedrijven en artsen stellen zich redelijk op als je de situatie uitlegt en dan kan er wel wat qua tijd of qua geld wel wat geschoven worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
De vraag is 2 jaar oud, dus de korte termijn zal inmiddels wel verstreken zijn.