Komt mijn ABP-pensioen bovenop of in plaats van mijn AOW?

Ik ben als ambtenaar verplicht aangesloten bij het ABP. Ervan uitgaande dat als ik de pensioengerechtigde leeftijd bereik er nog steeds AOW en pensioen bestaat, zijn die twee dan een aanvulling op elkaar of vervangt het pensioen de AOW? De bedragen lijken me namelijk zo hoog, ruim 20.000 pensioen per jaar (bruto uiteraard), dat zou dus ruim 1600 bruto per maand zijn. Iemand die me dit kan uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
tinus1969
9 jaar geleden
Nouja, als je nu 30K bruto verdient, klopt het aardig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar zit ik ruim boven.

Het beste antwoord

Een paar jaar terug vroeg ik mij hetzelfde af en heb toen contact opgenomen met het ABP omdat ik mij ook niet kon voorstellen dat de bedragen zo hoog waren. Ik zou zelfs netto méér inkomen krijgen dan ik nu verdien. Het antwoord van ABP was dat de bedragen klopten omdat wanneer je gepensioneerd bent je minder belasting hoeft af te dragen en geen AOW premie meer hoeft te betalen en als je geen pensioengaten hebt dan krijg je dus de volle mep.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Pensioen komt bovenop de AOW.
jc54
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
klopt, maar bij een pensioenopgave zit het AOW-bedrag al vaak stiekem in het (totaal)pensioen verwerkt - een bekende pensioenfondstruc
Te zien aan het bedrag heeft men de twee pensioenen bij elkaar opgeteld. Voor het idee: de AOW van een alleenstaande 'nu' is bruto eur 1099,84/maand en voor een gehuwde eur 760.-/maand.

Op AOW heeft iedere ingezetene recht en op een aanvullend pensioen alleen als ervoor gespaard is. Heb ABP-pensioen is dus aanvullend op de AOW.

Als je een pensioen hebt op basis van middelloon krijg je straks 70% van het gemiddeld verdiende salaris in de tijd dat je gewerkt hebt (wat lager is dan 70% van het laatst verdiende salaris.)
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus 1100 AOW (minus een paar centen) en 1600 pensioen?
Computoon
9 jaar geleden
Nee, samen.
Als het gemiddelde loon gedurende je hele carrière rond de eur 2300.- zou liggen zou je (AOW + aanvullend pensioen) zo'n euro 1600.-/maand bruto zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat gemiddelde loon alleen van toepassing op de jaren dat ik bij het ABP zit of ook daarbuiten? En vanaf welke leeftijd geldt dat middelloon?
Computoon
9 jaar geleden
Op de jaren dat je bij ABP zit, want in de jaren daarvoor heb je niet bij hen 'gespaard'. Bij ABP schijnt het zo te werken, dat wanneer je een aanstelling krijgt als ambtenaar je automatisch deel gaat nemen aan dat pensioenfonds. (Er zijn ook pensioenfondsen waarbij je pas vanaf een bepaalde leeftijd deelnemer kunt worden maar bij ABP werkt dat kennelijk niet zo. Als je voor de overheid gaat werken, ga je automatisch deelnemen.) ABP berekent je pensioen op basis van je jaarlijkse salaris. Ieder jaar bouw je een stukje op en al die delen samen vormen 'straks' je pensioen. (Dat wordt natuurlijk belegd, enz.) Dat is het idee van een middelloonsysteem. "Vroeger' bestonden er ook pensioenen op basis van 'eindloon'. Dan kreeg je, als je 65 werd, 70% van je laatstverdiende loon. Maar die systemen zijn aan het uitsterven want ze werden veel te duur. Want om iemand 70% van zijn laatste loon uit te betalen tot hij overlijdt, moet je bij iedere salarisverhoging een 'inhaalslag' doen omdat er voor die verhoging nog geen pensioen was betaald in al die jaren daarvoor. Onbetaalbaar werd dat. Bij een middelloon werkt dat dus anders. Als je meer gaat verdienen wordt er meer premie ingehouden, maar er wordt niet een inhaalslag gedaan voor al die jaren dat je minder premie betaalde omdat je minder verdiende. Gevolg is dan, dat je een pensioen krijgt op het gemiddeld verdiende loon in je hele carrière. (Werk je maar een paar jaar, dan is het pensioen natuurlijk veel lager dan wanneer je 40 jaar bij dezelfde werkgever werkt.) Er zijn 4 dingen van invloed op de hoogte van je pensioen:
of je fulltime of parttime werkt;
het opbouwpercentage van de pensioengrondslag (= het salaris waarover de pensioenpremie berekend wordt -/- het deel waarover je straks AOW krijgt):
- de hoogte van het salaris waarover het pensioen berekend wordt (12 brutomaandsalarissen + vakantiegeld + vaste toelagen + variabele toelagen van het jaar daarvoor);
- de franchise (= het deel van je salaris waarover je geen pensioenpremie betaalt omdat je later ook AOW krijgt.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb van 1993-1995 parttime ABP-premie betaald (ik had ook een andere werkgever), van 1995 tot half 2000 werkte ik fulltime in het onderwijs, en geheel 2003 tot nu ook fulltime onderwijs/ambtenaar. Mijn salaris is in die jaren uiteraard gegroeid. Ik heb echt geen idee wat mijn middelloon is. Kan ik dat globaal berekenen door al mijn jaaropgaven bij elkaar op te tellen, delen door en aantal jaren en dan door 12 maanden, om zo een enigszins reëel beeld te krijgen? Of denk ik dan verkeerd?
Computoon
9 jaar geleden
De jaaropgaven zijn niet bruikbaar om het pensioen te berekenen omdat het loon op de jaaropgave (het fiscaal loon) een 'ander' loon is dan het loon voor de pensioenberekening. Het fiscaal loon is al 'verlaagd' door de premie die de werknemer betaalt voor zijn pensioen. (Dat is nu net de reden, dat er loonheffing wordt ingehouden bij de uitbetaling van het pensioen, dat is namelijk nog niet eerder gebeurd). Pensioenen zijn helaas geen eenvoudige materie. Overigens is 'middelloon' niet iets dat je hoeft te berekenen. Het is een aanduiding voor de 'soort' pensioenregeling die erop neerkomt dat er meer pensioen wordt ingehouden/afgedragen als je meer gaat verdienen (logisch) maar dat er geen inhaalslag voor het verleden plaatsvindt. Graag wil ik je verwijzen naar https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/register-web/introductie?cid=547212
Op die site zie je (na het inloggen met je DigiD) hoeveel pensioen je hebt opgebouwd (naast je AOW) en bij welke pensioenuitvoerder (pensioenfonds of -verzekeraar). Tot slot nog een wat uitgebreidere toelichting op het begrip middelloon(regeling) van een site voor werkgevers. "Middelloonregeling
De middelloonregeling wordt ook wel gemiddelde-salarisregeling of opbouwregeling genoemd. De middelloonregeling is - net als de eindloonregeling - een zuivere salaris/diensttijdregeling. Dit houdt in dat het uiteindelijke pensioen afhangt van het aantal jaren dat de werknemer bij u in dienst is geweest en het salarisverloop tijdens deze werkzame periode. Het op te bouwen pensioeninkomen is bij deze regeling een gewogen gemiddelde van alle pensioengrondslagen over de gehele periode van deelname aan de regeling. Als werkgever garandeert u deze pensioenopbouw. Bij de pensioenopbouw wordt rekening gehouden met beleggingsrendementen op de ingelegde premies. (...) Bij de middelloonregeling tellen salarisverhogingen dus alleen mee voor de pensioenopbouw voor de toekomstige jaren en niet voor het verleden. Vooral indien in de jaren voor pensionering het salaris sterk stijgt, zal het uiteindelijke pensioeninkomen veel lager uitkomen dan de veelal gewenste 70% van het laatstverdiende salaris. (...) (...)."
Bron: http://www.homefinance.nl/pensioen/werkgever_pensioen/middelloonregeling.asp
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank, maar ik heb geen DigiD (en zolang dat ding zo lek als een mandje is, wil ik er ook geen).