Boete met registercode 404040. Wat kan ik doen?

Als je een onverzekerde brommer hebt kreeg je een boete opgelegd met registercode 404040. Volgens een uitspraak van de rechter hadden deze boetes niet uitgedeeld mogen worden, omdat ze door een computer worden uitgedeeld.
De vragen die ik heb:
Hoe kom ik erachter of de opgelegde boetes deze code hebben? Ik heb CJIB gebeld en die vertelde mij hen een e-mail te sturen. Daar krijg ik dus geen antwoord op.
Wat moet ik doen als ik openstaande boetes niet meer wil betalen?
Kan ik reeds betaalde boetes terug krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Om te beginnen, als je de boete opgelegd heb gekregen van een agent van vlees en bloed, dan is hij gewoon terecht en heeft het niks te maken met 404040. De boetes die illegaal zijn verklaard, zijn dat omdat er geen tussenkomst was van een persoon van vlees en bloed. 404040 zal dus alleen de verbalisantcode zijn als je de boete volautomatisch hebt gekregen bij een registercontrole.

Op de beschikking die je hebt gekregen staat als het goed is de code van de agent die de boete heeft opgelegd of de afhandeling van de boete heeft gedaan (bv bij flitsen). Dit heet de verbalisantcode. Staat hier iets anders dan 404040, dan kan je niks en is de boete gewoon legaal.

Mocht dit nou allemaal zo zijn, dan had je de boete in principe niet hoeven te betalen. Je hebt, net als bij elke bekeuring, 6 weken om beroep aan te tekenen. Ik neem aan dat die bij jou al verstreken zijn, dus de officier van Justitie zal in eerste instantie een verzoek tot heroverweging onontvankelijk verklaren op basis van de overschrijding van de beroepsperiode. Je had zelf beroep aan moeten tekenen met het argument waardoor de boetes uiteindelijk illegaal zijn verklaard en onwetendheid is (hoe zuur het ook is) geen enkele reden voor bezwaar. Simpel wordt het dus niet, maar je kan het nog wel terug krijgen. Ik zal proberen het zo simpel en kort mogelijk op te schrijven.

Je kunt geen bezwaar maken tegen een niet-bestaand besluit, dus kan je je via de normale weg van bezwaar/beroep niet verdedigen. Als je je via de administratiefrechtelijke weg niet kan verdedigen, mag je naar de civiele rechter stappen. Hier ben jij als partij vervolgens gelijk aan de overheid en ligt de bewijslast bij hen. De overheid stelt dan dat zij een vordering op jou hebben. Het enige bewijs dat die vordering terecht is is te vinden in het sanctiebesluit. Maar aangezien er nooit een mens van vlees en bloed heeft vastgesteld dat jij een overtreding hebt begaan en er nog geen besluit tot sanctieoplegging is gedaan, heeft er nooit een sanctiebesluit bestaan. De overheid kan dus ook onmogelijk bewijzen dat er wel een sanctiebesluit is en daarmee hebben ze geen bewijs tegen jou. Je hebt dan in principe een onverschuldigde betaling gedaan (art. 6:203 BW) en de verjaringstermijn daarvan is 5 jaar (art. 3:309 BW).

Je betaalt dan wel eerst flink aan griffkosten, maar in principe kan je het gewoon terug krijgen en wanneer je wint, dan zijn alle kosten voor de tegenpartij. Loop even een rechtswinkel/juridisch loket binnen!
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het niet eens bent met een opgelegde boete, heb je altijd het recht om bezwaar in te dienen.

http://www.boeteservice.nl/?gclid=CKrNreOtg74CFQEXwwodhScAig

Het is echter wel verstandig om de boete eerst te betalen. Ik heb namelijk onlangs meegemaakt dat door enorme achterstanden bij het CJIB de termijn was verstreken voor betalen en ik wel een verhoging kreeg. Dat zijn namelijk twee verschillende instanties (van het bezwaar en van de acceptgiro's) die niet met elkaar communiceren.

Mijn ervaring is dat als je in het gelijk wordt gesteld, je keurig netjes je geld terug krijgt. Het kan wel lang duren omdat ze dus achterstand hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
BlauwGeel
10 jaar geleden
Het spijt me, maar dit is verschrikkelijk slecht advies dat gebaseerd is op eigen anekdotes en niet op wat de professionals aanraden. Foei foei foei! Straks volgt iemand het nog op ook. Bij het betalen van een transactievoorstel ga je in principe akkoord met de schikking en snij je jezelf dus flink in de vingers! Nooit betalen als je in beroep gaat! Op het moment dat je bezwaar in behandeling genomen wordt zijn eventuele verhogingen vanwege het verstrijken van de betalingstermijn niet legaal. Dus ook al moet je de boete uiteindelijk toch betalen, zal er geen verhoging overheen zitten. Zie http://www.anwb.nl/rechtshulp/in-het-verkeer/verkeersovertreding-nl/stappenplan-bezwaar-bij-verkeersovertredingen