Kan je meerdere vrijwilligersbijdrages ontvangen bij verschillende werkgevers?

22-jarige net afgestudeerd heeft nu 1 werkervaringsstage plek, en twee plekken waar ze bij beiden een vrijwilligersvergoeding krijgt. Mag je bijvoorbeeld 2x die 1500 euro krijgen als het bij twee verschillende werkgevers is?

10 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Nee, bij elkaar opgeteld mag dat maximaal 1500 euro per jaar zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee.

Verder moet nog aan het volgende gedacht worden. Je spreekt over 'werkgevers'. Als de organisatie waarvoor de vrijwilliger werkt vennootschapsbelastingplichtig is (en geen sportorganisatie of 'algemeen nut beogende instelling'), bijv. een BV, dan kan de regeling sowieso niet toegepast worden.

'Vrijwilliger' en 'werkgever'... dat wringt enigszins.

Verder moet eraan gedacht worden dat het werk niet bij wijze van beroep wordt uitgeoefend. Teruggerekend mag de vergoeding niet uitkomen boven euro 4,50 per uur, eur 150.- per maand en euro 1500.-/jaar. Even voor het idee: om euro 150.- vrijwilligersregeling te kunnen vangen moet minimaal ruim 33 uur als vrijwilliger in die maand zijn gewerkt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Is een vrijwilliger bij meer organisaties actief, dan mag hij de vrijwilligersvrijstelling in zijn aangifte inkomstenbelasting maar één keer benutten. Overschrijdt de totale vergoeding de normbedragen, dan is het totaal in de heffing van inkomstenbelasting volledig belast zonder rekening te houden met éénmaal de vrijstelling.

Wat wel kan (in het geval er sprake is van 'echt' vrijwilligerswerk bij beide organisaties): bij een van de organisaties een vergoeding vragen van de werkelijk gemaakte zakelijke kosten. Denk aan reiskosten, als deze van toepassing zijn.
Computoon