Mag huurverhoging als flat wordt afgebroken?

Hallo,

Ik woon nu 4 jaar in een appartement, waarvan ieder jaar de huur wordt verhoogd. Ik heb nu van een kennis begrepen dat als je woning wordt afgebroken door de woonvereniging dat er geen huurverhoging mag plaats vinden.

Klopt deze informatie?
Ik heb het zwart wit op papier staan van de woonvereniging dat het vast staat dat onze flat wordt afgebroken.

Hopelijk kunnen jullie mij hier een goed antwoord opgeven.

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, de huur kan verhoogd worden omdat de huurprijs afhankelijk is van de kwaliteit van de woning en het aantal punten. Is het huis heel erg slecht, dan kan er sprake zijn van nulpunten en dan gaat de huur misschien wel omlaag. Neem contact op met het wijkpunt wonen als die in je gemeente bestaat. En anders informeren bij de Huurcommissie. Maar zodra je het huis uit moet heb je recht op verhuis- en herinrichtingskosten, dat ligt ergens tussen de vijf- en zesduizend euro. Uiteraard dient de verhuurder vervangende woonruimte aan te bieden en de huurprijs kan dan best behoorlijk afwijken en zal merkwaardig genoeg altijd hoger uitpakken. Soms kan men na herbouw weer terug, maar dan wordt de huurprijs helemaal opnieuw berekend en dat kan dus wel eens de hoofdprijs worden.
De komende huurprijsronde is pas in juli 2014, dus verhoging komt pas dan aan de orde ( of verlaging).