ik zit in de schuldregeling en ben zwanger vrees dat ik binnenkort de ziektewet in moet hoe zit dat dan met de sollicitatieplicht ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K
ronron1212
10 jaar geleden
ziek en sollicitatieplicht wat vraag je nou?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja waarom zou je de ziektewet in moeten? Verder wat is er mis met sollicitatieplicht? Blijven werken is goed voor je toekomst, ook voor je kind maar je bent blijkbaar ziek?

Het beste antwoord

Van de sollicitatieplicht word je niet automatisch vrijgesteld maar je kunt er wel van vrijgesteld worden.

"Er wordt veel van je verwacht als je na toelating tot de wettelijke schuldsanering (WSNP) een schone lei toegekend wil krijgen. Deze schone lei houdt kort gezegd in dat de schulden die je had voor aanvang van de WSNP niet meer afbetaald hoeven te worden. Met name mensen met kinderen of zwangere vrouwen willen weten welke gevolgen de schuldsanering heeft voor hun sollicitatieplicht, zwangerschap en kinderen. We zetten de belangrijkste punten op een rij.

Wat wordt van mij verwacht?
Als je bent toegelaten tot de schuldsaneringsregeling dan wordt van je verwacht dat je je tot het uiterste inspant om zoveel mogelijk geld te genereren om zoveel mogelijk je schulden te kunnen voldoen. Minderjarige kinderen, zwangerschap noch onvoldoende taalbeheersing brengen met zich mee dat je je minder hoeft in te spannen.

Kinderen en sollicitatieplicht
Ben je werkloos, dan geldt voor de duur van de WSNP een sollicitatieplicht. Deze sollicitatieplicht geldt ook voor werkloze ouders met minderjarige kinderen, ook als deze jonger zijn dan vier jaar.

Beheersing Nederlandse taal
Als je de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheerst dan wordt toch van je verwacht dat je actief solliciteert. De sollicitatieverplichting is tenslotte een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting.

Zwangerschap
Als je voor of tijdens de WSNP zwanger bent of raakt, dan vervalt hiermee niet de plicht om te solliciteren of te werken. Wel is het mogelijk dat je vrijstelling hiervoor krijgt, maar deze vrijstelling wordt bij zwangerschap niet automatisch toegekend.

Overige plichten
Naast bovenstaande plichten geldt dat er aanvullende voorwaarden zijn om na afloop van de WSNP voor een schone lei in aanmerking te komen:
•je mag geen nieuwe schulden maken;
•je mag in principe niet zonder toestemming verhuizen;
•je mag in principe niet zonder toestemming een opleiding volgen;
•je mag geen bedrijf opstarten;
•je mag geen zelfstandig beroep uitoefenen;
•je moet alle relevante wijzigingen doorgeven zoals wijzigingen in inkomen, gezinssituatie, vaste lasten, etc.

Voor bepaalde zaken heb je dus toestemming nodig van de bewindvoerder of de rechter-commissaris.

Bron: Hoge Raad, 30 oktober 2009, LJN BJ7840 (o.a.)"
Computoon
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
ziektewet in moet hoe zit dat dan met de sollicitatieplicht ?????????? Ziek dan hoef je niet te solliciteren wel als je werkloos bent .
Computoon
10 jaar geleden
Als een vrouw werkloos is en zwanger dan kan ze op zeker moment een zwangerschapsuitkering aanvragen. Zo lang die uitkering ontvangen wordt, hoeft ze niet te solliciteren of werk aan te nemen of ingeschreven te staan als werkzoekende.
Die uitkering valt onder de WAZO (Wet arbeid en zorg). Maar het is niet zo dat de gehele zwangerschapsperiode als een 'ziekteperiode' wordt gezien, dus voor en na de zwangerschapsuitkering moet er worden gesolliciteerd. Zou de zwangere werkloze vrouw echter een ziektewetuitkering hebben, dan stopt deze 6 weken vóór de uitgerekende datum. Dan begint het zwangerschapsverlof en krijgt ze vanaf dan een zwangerschapsuitkering voor minimaal 16 weken. En inderdaad, als je echt ziek bent, kun je maar weinig, dus ook niet sollicitteren...