Ik was bij mijn eerste ontslag 55 jaar. werk nu tegen lager salaris. Wat is de invloed op mijn ww uitkering bij ontslag niet verlengen jaarcontract?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De garantieregeling zorgt er voor dat iemand die bij het eerste ontslag al 55 jaar of ouder was, een uitkering krijgt op basis van zijn vroegere - hogere- loon. Hij moet dan wel binnen een jaar na het begin van de werkloosheid het lager betaalde werk hebben aanvaard en na het eerst ontslag opnieuw werkloos zijn geworden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als dit binnen 26 weken is krijg je weer je oorspronkelijke uitkering gebaseerd op je salaris toen je 55 was, dit heet "herleving van de uitkering" , maar in jouw geval heb je zoals ik begrijp alweer een jaar gewerkt.

Omdat er dan sprake is van een nieuwe situatie (n.l. na 26 weken) dan krijg je mogelijk een nieuwe uitkering gebaseerd op het lagere salaris, gedurende de periode waarop je nog recht op had als de oude uitkering was doorgelopen als de oorspronkelijke uitkering langer dan 3 maanden heeft geduurd.

Maar omdat je dan niet meer voldoet aan de zogenaamde jareneis krijg je in principe een basisuitkering van 3 maanden, deze wordt verhoogd met de periode waar je nog recht op had van de oorspronkelijke uitkering.

Zie link naar de site van het UWV, hier staan enkele duidelijke voorbeelden)

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik moet mijn antwoord herzien omdat er inderdaad een garantieregeling geldt bij 55-jarige leeftijd als je aan de volgende 3 eisen voldoet:
Bent u werkloos geworden? Dan geldt voor u de garantieregeling als u voldoet aan deze 3 voorwaarden:
• U bent binnen 2 jaar na uw eerste ontslag weer gaan werken in een baan met een lager loon;
• U wordt binnen 3 jaar na uw eerste ontslag opnieuw werkloos;
• U heeft na uw eerste ontslag een WW-uitkering ontvangen.
De periode van 2 jaar wordt verlengd met de periodes waarin u ziek bent. Deze garantieregeling geldt iedere keer als u opnieuw werkloos wordt binnen 3 jaar na uw eerste ontslag.
Was u 55 jaar of ouder bij uw eerste ontslag? En bent u binnen 2 jaar in uw nieuwe baan gaan werken? Dan geldt deze nieuwe dagloongarantie tot u de AOW-leeftijd bereikt.