Hoe kan ik studiefinanciering aanvragen zonder BSN nummer?(Heb wel de NL's nationaliteit)

Ik woon al sinds mijn 4de in België, maar heb altijd de Nederlandse nationaliteit behouden. Hierdoor heb ik dus geen BSN nummer(staat ook niet op mijn paspoort). Ik woon in de grensstreek, en ben mijn hele leven in Nederland naar school gegaan. Nu wil ik graag studiefinanciering aanvragen bij DUO voor een Nederlandse HBO opleiding, maar dat kan alleen online waar je dus moet inloggen met je BSN nummer. Ik heb via de mail contact gehad, ze hebben me toen een formulier gestuurd, maar hier op is het BSN nummer verplicht. Iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het burgerservicenummer (BSN) is er sinds 2007. Daarvoor had je een sofinummer, dat werd toegekend door de Belastingdienst. Sinds de invoering van het BSN worden nieuwe BSN's uitgegeven door gemeenten bij inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Dit kan bijvoorbeeld bij geboorte, of wanneer iemand als immigrant naar Nederland komt en in de GBA wordt ingeschreven. De sofinummers van iedereen die al stonden ingeschreven in de GBA zijn automatisch omgezet in BSN's.

Nou antwoord op de vraag:
Het onderwijsnummer is een alternatief nummer dat wordt toegekend door DUO aan leerlingen die (nog) geen sofinummer/BSN hebben. Dit geldt voor asielzoekers en leerlingen die niet in Nederland wonen.

Dus voor de vraagsteller, even contact opnemen met DUO en een alternatief nummer aanvragen.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie:
De vraagsteller, even contact opnemen met DUO en een 'onderwijsnummer' aanvragen

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie:
De vraagsteller, even contact opnemen met DUO en een 'onderwijsnummer' aanvragen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het BSN nummer krijg je vanaf je geboorte, deze staat ook op je geboorteakte, als je in Nederland geboren bent. Anders kun je dit nummer navragen bij de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is niet waar. Zal pas sinds een paar jaar zo zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker 15 jaar, van mijn jongste weet ik zeker dat ik het bij de geboorte kreeg, bij de andere twijfel ik.
Het kan dus zijn dat vragensteller het niet bij de geboorte heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik (24) heb het wel in mijn geboorteakte staan... Dus, in elk geval 24 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe heette het ook al weer voor de BSN.. Ow ja, SOFInummer.. Maar dat veranderd niets aan het feit dat dat op de gebeoorteakte staat :/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand in het buitenland kan geen BSN aanvragen (tenzij in Nederland geboren, dan is dit na 25 november 2007 reeds uitgegeven), wel een sofinummer (beperkter gebruik dan BSN): http://www.burgerservicenummer.nl/veelgestelde_vragen/vragen_en_antwoorden
Je kunt gewoon een BSN aanvragen bij de belastingdienst, zelfs als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt.

Dit heb ik een paar jaar geleden gedaan voor mijn toenmalige vriendin en was een stuk makkelijker dan je misschien zou verwachten.