Wat kunnen de gevolgen zijn als een persoon (geen bedrijf) failliet verklaard word?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In het geval men de rekeningen niet meer kan betalen en er schuldeisers zijn, dan kan de deurwaarder beslag leggen op een (deel van) de spullen en het salaris of uitkering. Als er echter geen inkomen is er er zijn weinig bezittingen dan is een persoonlijk faillissement vaak de enige uitweg.

Spreekt de rechter het faillissement uit dan heeft men geen beheer meer over het eigen vermogen. De rechtbank stelt een curator aan en die beslist wat er gaat gebeuren. De curator maakt een lijst van al de bezittingen, beslist wat men krijgt voor noodzakelijke uitgaven en legt beslag op de rest van het geld en de bezittingen. Zo kan de curator vaststellen wat overblijft voor de schuldeisers.

In 2012 werden tot nu toe 2.391 persoonlijke faillissementen uitgesproken.

Voor meer informatie zie in bijgaande bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In geval van de faillissementsuitspraak zal een rechter tegenwoordig ook vragen of de failliet toegang tot de WSNP de wettelijke schuldsanering wil, zodat er gewerkt kan worden aan afloscapaciteit en na drie jaar het traject kan worden afgesloten. Als de failliet voor de WSNP in aanmerking komt. Er mag dan bijvoorbeeld geen fraude zijn gepleegd.

Zonder WSNP mogen schuldeisers nog tot 20 jaar hun vorderingen verhalen op de failliet.