Wat zullen de gevolgen zijn voor een organisatie met een current ratio van 0,86? Dus wat betekent het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat het bedrijf er slecht voor staat en niet echt instaat is zijn schulden te betalen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag iets uitgebreider. Ik weet dat een current ratio van 0,86 veel te laag is.
ronron1212
11 jaar geleden
Als je dat weet zou je ook moeten weten dat het bedrijf dus op korte termijn de crediteuren niet meer kan betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga jij anders even voor mij bepalen wat ik wel of niet moet weten.
Dat een bedrijf niet in staat is om zijn schulden te betalen met het eigen vermogen dat zij nu hebben. Het meet als het ware de liquiditeit van een bedrijf, wat wil zeggen of een bedrijf dus de verplichtingen kan betalen. Een bedrijf is pas echt financieel liquide en stevig als het een current ratio van 1,5 heeft, tot 1 kan het nog wel gaan, maar dat hangt van de sector en markt af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De current ratio is de verhouding tussen de activa welke op korte termijn in geld zijn om te zetten (vlottende activa) en de verplichtingen die op korte termijn moeten worden voldaan (vreemd vermogen kort).

Vlottende activa zijn bijv. voorraden (grondstof/gereed product) en vorderingen op debiteuren. Een verplichting die op korte termijn moet worden voldaan, is bijv. de schuld aan leveranciers die op rekening hebben geleverd (crediteuren).

Stel dat op de balans 1000 euro staat aan vlottende activa en 2000 euro aan verplichtingen op korte termijn, dan heb je een current ratio van 0,5. Dat is ongunstig want dan wordt het een probleem om de schuldeisers tegemoet te komen. Een current ratio van 1 is al een stuk beter (maar nog niet ideaal, want er kunnen ook moeilijk verkoopbare goederen bij de voorraad zitten en debiteuren die op het punt van faillissement staan en waarvan je dus zeker op korte termijn geen geld meer kunt verwachten.)
Computoon