Minimumloon en 8% vakantiegeld erin gerekend, mag dat?

Ik verdien minimumloon en kwam er vandaag achter dat in mijn contract staat dat mijn vakantiegeld maandelijks wordt uitbetaald. Nu vroeg ik me af of dit wel mag? Ik verdien namelijk minimumloon en als ik mijn vakantiegeld eraf trek, verdien ik zelfs minder. Mijn werk heeft geen CAO waar ik informatie uit kan putten, dus vandaar de vraag hier.

Misschien zie ik het verkeerd maar het wordt op mijn loonstrookje aangegeven als Directe uitbetaling vakantiegeld. Dus ik neem aan dat ik het niet meer kan verwachten in de maand mei/juni.

Toegevoegd na 14 uur:
Ik werk fulltime en ben 24 jaar. Daarnaast maakt mijn werk geen gebruik van een vakbond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zonder CAO is elke werkgever die mensen in loondienst heeft, ten minste gebonden aan het wettelijk minimumloon. Dus als je met aftrek van je vakantiegeld daaronder uitkomt, zou je werkgever in overtreding zijn. Weet je zeker dat je in je eigen berekening rekening hebt gehouden met eventuele jeugdschalen (indien van toepassing, pas vanaf 23 jaar geldt het volledige wettelijk minimumloon) en met het aantal uren dat een volledig werkweek maakt in jouw sector? Er bestaat in de wet niet zoiets als een minimum UURloon, dus je zult je loon om moeten rekenen naar gelang een werkweek van 40, 38 of 36 uren normaal is in de sector waar je werkt.

Je werkgever mag overigens prima het vakantiegeld direct uitbetalen, maar dan moet dat wel bóvenop het wettelijk minimumloon komen, en niet erbij zitten. Gebruikelijker is trouwens dat de vakantieUREN inclusief worden uitbetaald, en het vakantieGELD wel apart is. Maar allebei inclusief kan ook. Onder het minimumloon uitbetalen mag echter niet, als er tenminste sprake is van loondienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zonder CAO lijkt het me moeilijk te beoordelen maar als je denkt dat je tekort word gedaan zou ik contact opnemen met een vakbond of postbus 51 bellen.

Saludos,