Als een onderneming, een bedrijf of gemeente een te kort heeft worden de tarieven verhoogt, bij wie kan de gewone man zijn tekorten aanvullen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die moet zijn uitgaven verlagen (iets wat die onderneming, dat bedrijf of die gemeente meestal ook doet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad Pelle. Bovendien loopt een bedrijf risico klanten te verliezen als het bedrijf de tarieven/prijzen verhoogd.

Het beste antwoord

Het antwoord dat Pieter 2011 geeft heeft zoveel tegenstrijdigheden in zich dat ik wel moet reageren.

Inderdaad, als de overheid of gemeenten een tekort hebben dan verhogen ze meestal veel tarieven en belastingen naast dat ze dan ook wel snijden in uitgaven zoals lonen voor ambtenaren en uitkeringen.
De burgers en bedrijven moeten nou eenmaal verplicht deze belastingen en tarieven betalen, daar kunnen ze niet onderuit.

Bedrijven daarentegen kunnen hun prijzen voor goederen en diensten maar heel beperkt doorberekenen vanwege het concurrentie effect dat dat heeft. Een winkel of bedrijf loopt het risico te duur te worden met als gevolg dat men naar de concurrent gaat. En de gewone man is niet verplicht bij die bedrijven te kopen of diensten af te nemen.

Kostenbesparingen op hun bedrijfsvoering, bevriezen of verlagen van lonen voor hun personeel geeft ook een effect dat uiteindelijk leidt tot minder omzet wat weer resulteert in nog meer bezuinigen. Immers, als arbeiders minder gaan verdienen kunnen die weer minder kopen, afnemen. En uiteindelijk geeft die neerwaartse spiraal alleen maar krimp, geen groei.

De gewone man/ vrouw kan al die kostenverhogingen nergens op afwentelen. Hij is gebonden aan zijn inkomen uit werk of bedrijf en wettelijke bepalingen die altijd belemmerend werken.
De gewone man kan alleen gaan bezuinigen, moet ie wel.
Dus: opzeggen krant, sportclub, abonnement tijdschrift, niet meer uit eten met vrouw heeft direct gevolgen voor de directe economie. Krant en tijdschrift verkopen minder: personeel wordt ontslagen. sportclub houdt te weinig leden over en moet sluiten. Restaurants zien veel minder gasten en zetten, om te overleven, ook het meeste personeel op straat.
Luxe goederen en auto's worden heel veel minder gekocht door de gewone man. Gevolg, ook in al die producerende industrieën vallen uiteindelijk heel veel ontslagen.
In de tussentijd kun je ook nergens meer goedkoop wonen. Huren wordt duur, kopen onbereikbaar.

En ontslagen "gewone mannen/ vrouwen" krijgen weer te maken met enorme inkomensverliezen wat nog meer bezuinigen inhoudt.

Wat kan de gewone man alleen nog om zijn inkomen aan te vullen... meer en langer werken tegen lager netto loon Want de staat pakt over al je werk boven 40 uur ook nog bijzonder tariefloonbelasting van 42% of hoger.

Maar als de banen steeds schaarser worden, de netto beloningen schraler en de basisbehoeften duurder dan zie je zelf wel waar dat toe gaat leiden.

P.s. Ik ben geen econoom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles is helder helaas gebeurt er niets wat deze gang tegenhoud.
Bedankt voor je tijd.
Gr. E.

Andere antwoorden (1)

Bedrijven moeten concurrerend zijn met hun producten en/of diensten, en kunnen dus echt niet zomaar hun prijzen verhogen. Als het zo makkelijk was, zou er geen bedrijf meer failliet gaan. Niet voor niets gaat het op dit moment in een heleboel branches (horeca, kleding, woninginrichting etc.) bar slecht...

Behalve prijsverhogingen zijn er ook andere manieren om tekorten aan te pakken. Die methodes gelden zowel voor bedrijven en gemeenten als voor particulieren.

1. Meer verdienen
- bij bedrijven: door nieuwe, winstgevende producten/diensten op de markt te zetten;
- bij particulieren: door een baan te zoeken die beter betaalt óf door extra uren te gaan werken.
2. Uitgaven beperken
- bij bedrijven: door efficiënter te gaan werken, verliesgevende activiteiten af te stoten of medewerkers te ontslaan;
- bij particulieren: door te bezuinigen op onnodige onkosten, verhuizing naar een goedkopere woning, energiebesparing, wegdoen van b.v. auto en mobiele telefoon, bezuinigingen op vakanties, stoppen met roken enz.
Pieter2011