Hoeveel procent moet griekenland betalen om de leningen van de nationale banken te krijgen?

En dan gaat het vooral om deze lening.

http://nos.nl/video/343371-akkoord-over-lening-griekenland.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel en wij ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel procent waarvan? Je vraag is onduidelijk

Antwoorden (1)

Dat is 3,5 % en dat zijn nieuwe leningen voor 30 jaar. De banken en pensioenfondsen hebben "vrijwillig" 70% van de Griekse schulden afgeschreven, en de overige 30% is omgezet in bovengenoemde leningen.

Overigens kun je je wel afvragen hoe relevant dat rentepercentage is, want 30 jaar is lang, en de bedoeling van dit kadootje (en al die andere reddingsplannen en noodhulp) is, dat Griekenland in 2020 (dus pas over 8 jaar) een staatsschuld van 120,5 procent BBP zal hebben.

M.a.w. het zou zomaar kunnen dat op enig moment binnen die 8 jaar of binnen die 30 jaar, door weer een of ander nieuw akkoord, deze schulden ook weer worden afgeschreven. Ook hier geldt dat je van een kale kip niet kunt plukken, en dan maakt het niet zoveel uit, of je geld aan Griekenland uitleent tegen 2%, 5% of 10%.