Als je schulden kwijtgescholden dan hoeft je niks meer betalen.Bij saneren dan kom je in een traject van 3 of 5 jaar waarbij je een soort finaciele voogd krijgt die je financien beheerd.Je krijgt dan een bepaald bedrag per week en daar moet je van rond komen.De rest wordt gebruikt om de schuldeisers af te lossen.
Vaak maakt de "voogd"afspraken met de eisers over hoeveel ze terug krijgen van het bedrag dat ze tegoed hebben en daar kunnen de eisers mee accoord gaan anders krijgen ze niets want dan worden de mensen die de schuld hebben failliet verklaard.Het loon en al overige inkomsten gaan direct van werkgever/uitkeringsinstantie naar de voogd die het bedrag zo eerlijk mogelijk verdeeld over de schuldeisers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dat het een mooi, uitgebreid antwoord is, maar ik kan zo slecht tegen dt-fouten... +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukkig dat het hier gaat om het antwoord en niet op eventuele tiepvouten.dank voor je +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, klopt. ;)

Andere antwoorden (2)

Kwijtschelden is dat je een gedeelte niet hoef te betalen en saneren is kijken wat je in een bepaalde tijd kan aflossen meestal 3 jaar en daarna de rest kwijtschelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na het traject van 3 of 5 jaar saneren en het hebben voldaan aan alle voorwaarden ontvangt de schuldenaar een schone lei. Dat wil zeggen dat de schuldeisers die binnen het saneringstraject vielen, voor de schulden die in het traject zijn meegenomen, geen vordering meer hebben op de schuldenaar. De schulden worden dus niet kwijtgescholden, ze zijn alleen niet meer opeisbaar.