Iemand uit mn klas steelt van de Hoogvliet/AH. Wat moet ik doen?

Ik ga hem niet verraden want dat is echt vies en zielig. Maar het is ook niet goed om te stelen. Zn moeder(eigenlijk oma) zegt niks als ie gepakt wordt(wordt ie nooit). Ik koop zelfs af en toe iets van hem, hij heeft een soort handeltje. Bijvoorbeeld Milka eigenlijk 90 cent verkoopt ie voor 50 cent. Maar wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Niks meer van hem kopen en laten merken dat je hem een zielig figuur vindt dat hij spullen jat in winkels. Als je spullen van hem koopt, ben je trouwens medeplichtig, want je koopt spullen waarvan je weet dat ze gejat zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht eerder dat dat de vraagsteller schuldig maakt aan heling, een misdrijf op zich zelf, maar goed antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heler is erger dan een steler !

Andere antwoorden (4)

niets meer van hem kopen.
je vrienden en vriendinnen vertellen dat je niets van hem wil kopen, en waarom niet.
daar zou ik het bij laten.
deze jongen komt zichzelf nog wel tegen.
blijkbaar is z'n moeder niet in beeld?
moeilijk voor die knul.
12 jaar geleden
Hier is niet echt een goed antwoord op te geven.

Deze jongen is slecht bezig; hij steelt. Dit is ontoelaatbaar, maar de vraag is wie moet dit tegen hem zeggen?

Zijn thuissituatie is niet bepaald positief, begrijp ik uit je uitleg. Misschien je mentor, die is hiervoor?

Verder raad ik het je ten zeerste af om gestolen goederen te kopen, dit is strafbaar als je hier van af weet, en het niet meldt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Realiseer dat jij ook strafbaar bent als jij spullen van hem koopt waarvan je redelijkerwijs kan weten dat het van diefstal afkomstig is.
Dat heet heling en wordt net zo strafbaar gesteld als diefstal.

Stel hij wordt een keer gepakt en hij verklaart dat hij die gestolen spullen heeft verkocht en noemt jouw naam, reken er op dat jij ook opgepakt gaat worden.
Heling (art.416 wetboek van strafrecht) is een zogenoemd doorlopend delict, dus je kan, ook al is de heterdaad eraf, zonder bevel van de officier van justitie aangehouden worden door de politie. Misschien wel even iets om in het achterhoofd te houden.

Hij pleegt de diefstal, jij neemt die goederen van hem af, dat maakt jou een heler. En dan boeit het echt niet dat het maar om 50 cent gaat.

En hij steelt, omdat hij daarmee geld kan verdienen.
Onthoud de volgende zin, dan heb je gelijk antwoord op jouw vraag hoe dit te stoppen:

"Geen heler - Geen steler"

Ik hoop dat je begrijpt wat ik hiermee bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg tegen hem, dat je hem ook een goed persoon vindt zonder dat hij hoeft te proberen in een goed laatje te komen door _gestolen_ spullen goedkoop aan te bieden.

Deze jongen is op zoek naar waardering, maar hij begrijpt nog niet helemaal hoe dat werkt.