Kan je je geld terugkrijgen als je via iDEAL hebt betaald, maar dat je later te weten komt dat je te maken hebt gehad met een oplichter?

Ik heb met een persoon afgesproken dat ik een Samsung Galaxy S II voor €200,- kon kopen. Ik zou dan eerst de helft betalen waarna zij hem op zou sturen. Als ik hem dan had zou ik de 2e helft betalen. Ik dacht dat ik voor de zekerheid ook haar adres maar moest hebben en die heeft ze gemaild. Dus ik heb €100,- via iDEAL overgemaakt. Is er dan een manier om mijn geld terug te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet erg handig, van je. Je mag nooit voorruit betalen met dit soort kopen. Dat vraagt om opgelicht te worden. Jammer maar helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bent opgelicht kan je wel aangifte doen. OF het helpt betwijfel ik, maar ik denk wel dat het handig is om het te melden.

Antwoorden (3)

Nee die is er niet, beter opletten de volgende keer. €200 voor zo'n mobiel is te mooi om waar te zijn, dat zou je kunnen weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt een iDEAL-betaling niet terugdraaien. Tijdens het betaalproces wordt u nadrukkelijk verzocht een akkoord te geven voor een betaling. Wanneer u het akkoord op dit betaalverzoek geeft, kan deze handeling op uw initiatief door de bank niet ongedaan worden gemaakt.

Indien u gebruik wilt maken van uw recht om uw “aankoop op afstand” te annuleren, kunt u de webwinkelier houden aan de daarvoor geldende regels.

Wanneer u een klacht heeft over de bestelling zelf, bijvoorbeeld over de levering van de bestelling, kunt u contact opnemen met de webwinkelier waar u de bestelling heeft geplaatst en proberen hier samen uit te komen.

Mocht het u niet lukken om dit zelf op te lossen met de webwinkelier, dan kunt u op de website van Thuiswinkel.org ook gebruik maken van het klachtenformulier;
https://www.thuiswinkel.org/klachtenformulier

Door het invullen van dit klachtformulier, wordt uw klacht doorgeleid naar de desbetreffende verkoper, mits deze is aangesloten, met het verzoek de klacht op een goede wijze op te lossen. Als het geen lid van de branchevereniging betreft dan kan Thuiswinkel.org voor u bemiddelen. Op de website van Thuiswinkel.org kunt u een overzicht vinden van het leden bestand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook eens iets dergelijks gehad.Wel betaald via IDeal maar kreeg mijn bestelling niet ondanks herhaaldelijk mailen en bellen (kreeg geen gehoor). Uiteindelijk heb ik per mail dan maar het geld teruggeëist, met de mededeling dat ik aangifte bij de politie zou doen, als ik het geld niet binnen een week terug zou hebben. Ik heb nooit meer een reactie per mail of telefoon gehad, maar het bedrag kreeg ik wel snel teruggestort na mijn mailtje. Het was iemand met meerdere webshops, die kennelijk zijn zaakjes niet op orde had of misschien toch een poging tot oplichting.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ohja, wat je ook nog kan doen is Ideal informeren over de slechte service (mogelijk oplichting) van de betreffende webshop/persoon. Ze kunnen niet eigenhandig het geld naar jou terugstorten, maar ze zullen hun klant daar waarschijnlijk wel op aanspreken.