Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hallo, Even een ingewikkelde vraag over de bijstand!

Zelf ben ik gescheiden moeder van 2 kinderen en heb ik met mijn ex-partner nog een koopwoning die te koop staat. De kinderen en ik wonen nog in dit huis, de ex- partner heeft een ander adres. Inmiddels wil ik in dit huis gaan samenwonen met mijn nieuwe vriend en mijn kinderen natuurlijk. Mijn vriend heeft op dit moment geen werk, kan hij een aanvulling van de bijstandsuitkering aanvragen? Mijn nettoloon per maand voor de 24 uur die ik werk is 1041,58 excl. vakantiegeld en dus te weinig om met 2 kinderen, nieuwe vriend en koopwoning van rond te komen! Vandaar deze vraag.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
580

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De minimumgrens met kinderen is ca 1150 per maand. daarbij kan je nog allerlei toeslagen aanvragen via soc dienst of stichting leergeld. maar omdat je nog een woning in beztit hebt, is de kans op toeslagen klein.
Als je samenwoont met je vriend worden jullie inkomens opgeteld. Heeft hij WW? In dat geval komen jullie boven de bijstandsgrens en is er verder niets te halen.heeft hij geen ww dan zou er dus nog n 100 euro bij kunnen komen
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor een deskundigen antwoord zou ik deze vraag stellen op www.internetwerkt.nl

Verder is het zo dat er voor bijstand een vermogenstoets wordt uitgevoerd. In het geval van een koopwoning zal je deze eerst voor een groot deel moeten "opeten". Het is namelijk niet zo dat je met bijstandsgeld je hypotheek kan aflossen.
Mogelijk kan je wel alimentatie van je ex partner ontvangen (of afdwingen) om meer geld per maand te besteden te hebben. Mogelijk kan je ook meer uren gaan werken.
Heeft je huidige vriend nu een bijstandsuitkering? dan zal die veranderen (lager worden) als hij gaat samenwonen. Hoe het dan precies met de koopwoning gaat kan ik je zo niet zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding