Moet Nederland een nieuwe industrie gaan bouwen die zicht richt op duurzame productie en producten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker moet ze dat doen! Laten we beginnen met duurzame productie van energie. In de tussentijd dat de gasdruk bij Slochteren steeds minder wordt, kan Nederland windparken in De IJsselmeer en de Noordzee bouwen. De kennis (en eventuele overschot aan energie) die Nederland daarmee opdoet kan in het buitenland verkocht worden.

Verder is het wel zo dat Nederland met de grote drukte en vele infrastructuur toonaangevend kan worden in het aanpakken van mobiliteitsvraagstukken, inclusief het verduurzamen van het nationale wagenpark.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een goed idee, maar duurzaamheid ligt hem niet zo zeer in producten zelf, als wel in het hergebruik... Duurzaamheid is nog altijd niet het meest economisch, er is een optimum...
Maar in hergebruik, daar ligt nog een gebeid om te onderzoeken en in te nemen, als Nederland dat zou doen, was misschien nog niet zo gek nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het over cradle-to-cradle, eigenlijk. Men moet aandacht richten op het gehele levenscyclus van een product, van grondstof tot afval. Ik ben het zeker met je eens dat er veel te winnen valt in het hergebruiken van afgedankte producten. In productiekringen wordt dit de secundaire grondstofstroom genoemd. (Primair is het gebruik van nieuwe grondstoffen uit bijvoorbeeld erts). Het is veel energiezuiniger om te hergebruiken dan gebruik te maken van de primaire grondstoffenstroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist ja daar refereer ik aan... :-))
Die beweging is al op gang , stil en langzaam maar zeker. Een volledig produktiesysteem heropbouwen vraag iets te veel investeringen op dit moment dat elke euro tot kredietvertsrekking omgedraaid wordt in menig bankkantoor.