Kan het ook financieel voordeliger zijn als gemoedsbezwaarde?

Normaal gesproken is iemand gemoedsbezwaarde uit geloofsoverwegingen. Maar zijn er mogelijk ook financiele voordelen aan. In principe betaal je in eerste instantie hetzelfde aan premie maar dan als belasting. Maar kan het uiteindelijk zo zijn dat je toch meer overhoudt of minder hoeft te betalen omdat je een eigen potje hebt of zoiets of omdat je gewoon geluk en/of gezond bent en je niet zoveel het potje hoeft aan te spreken.
Wat gebeurt er overigens met je potje (als er dat als is) wanneer je overlijdt?

https://www.svb.nl/nl/gemoedsbezwaren/

2 jaar geleden
1.9K
ronron1212
2 jaar geleden
Je hebt gewoon geen potje de belasting int alleen op een andere manier de premie.
Utrecht
2 jaar geleden
Wat gebeurt er overigens met je potje (als er dat als is) wanneer je overlijdt? Precies hetzelfde met al je andere bezittingen: dat gaat over naar je erfgenamen.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@Utrecht: het 'potje' is/was geen bezitting van de overledene, het is een bezitting van de overheid.

Antwoorden (1)

Op korte termijn houd je wel meer over, omdat je geen ziektekostenverzekering meer hoeft te betalen. Je verliest overigens wel je eventuele zorgtoeslag.

Voor autobezitters is de bijdrage aan het Fonds Middelen Gemoedsbezwaarden, á € 37,50 per auto per jaar, ook een stuk lager dan de normaal verplichte WA-verzekering. (bron: https://www.nlfiscaal.nl/nlfiscaal-doc/C901D821651D5A0DC12586530048E5B8).

Zoals je zelf al aangeeft kan je inleg in de bijdragevervangende belasting gebruikt worden voor eventuele zorgkosten. Maar wanneer je zorgkosten hoger zijn dan wat je hebt ingelegd, draai je zelf op voor het verschil. Dat is uiteraard een enorm risico.

Ook vervalt je recht op een WW-uitkering; mocht je een baan hebben en ontslagen worden dan heb je dus direct geen inkomen meer, tenzij je recht hebt op een bijstandsuitkering.

Als je de AOW-gerechtigde leeftijd hebt, heb je geen recht meer op AOW, maar in plaats daarvan kan je een uitkering gemoedsbezwaarden aanvragen die even hoog is als AOW. Deze wordt niet betaald uit je inleg en raakt dus niet op.

Zodra je overlijdt blijft je inleg van de belastingdienst. Had je een uitkering gemoedsbezwaarden, dan krijgen je nabestaanden nog wel een overlijdensuitkering ter hoogte van 1 maand uitkering, voor zover er nog iets in je 'potje' zit. Nabestaanden van een AOW'er krijgen deze uitkering overigens ook.
Correctie: het alternatief voor de AOW, de uitkering gemoedsbezwaarden, kan wél op raken. Deze wordt betaald uit de spaarregeling gemoedsbezwaarden; een aparte inleg. Deze inleg komt op een spaarrekening, en het saldo van deze rekening kan bij overlijden wel geërfd worden.

Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0003785/2006-01-01
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Als je maandelijks telkens iets afdraagt dan wordt dat fonds steeds groter. Als er dan weinig uitkeringen uit worden gedaan omdat er geen aanspraak of wordt gedaan, is het dan zo dat de bijdrage aan dat fonds lager wordt of misschien zelfs helemaal stopt (tijdelijk)?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@erotisi: nee, je bijdrage wordt niet bijgesteld.