Hoe relevant zijn de gezondheidsvragen die je moet invullen bij de aanvraag van een arbeidongeschiktheidsverzekering?

Bij het aanvraagformulier van een arbeidsongeschiktheidsverzekering zit ook een bijlage bij met gezondheidsvragen. Nu kan ik mij voorstellen dat je ernstige kwaaltjes/ziektes daar op moet vermelden maar op deze bijlage staan hele rare dingen waar je op moet klikken als je dat hebt, zoals: aambeien, anticonceptie, bloeddonorschap, griep, IVF, zwemmerseczeem, niet ingedaalde teelbal, etc. Ik vroeg aan de verzekeringsmaatschappij wat een niet ingedaalde teelbal te maken heeft met een arbeidsongeschiktheidsverzekering en zij antwoordde dat dit formulier standaard door iedere verzekeringsmaatschappij wordt gebruikt. Kan iemand mij uitleggen waarvoor een verzekeringsmaatschappij voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering persé wil weten of ik niet ingedaalde teelballen heb of anticonceptie gebruik?

8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Relevant, want anders zou de verzekeraar de vraag niet stellen.

Een verzekeraar vraagt informatie op die voor de medisch acceptant relevant is voor de beoordeling van de acceptatie en/of gerichte uitsluitingen.

MAAR.... de door jou als voorbeeld gestelde genoemde komen totaal niet voor op enige gezondheidsverklaring van AOV verzekeraars die ik ken (en ik doe dagelijks zaken met ruim 30 AOV verzekeraars, dus ik ken er redelijk wat). Ik vraag me daarom af of je wel bij de juiste verzekeraar zit: de meeste echte (en goede) AOV verzekeraars stellen in ieder geval geen vragen over aambeien of IVF of niet ingedaalde teelballen op hun gezondheidsverklaringen.

Zie bron 1 voor de gezondheidsverklaring van het verbond van verzekeraars (dit is het standaard model): de door jou genoemde vragen komen daarop totaal niet voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op grond van de ingevulde vragenlijst wordt de kans op arbeidsongeschiktheid berekend. De te betalen premie komt hier direct uit voort.

Wat betreft de teelbal bijv: Een niet ingedaalde bal geeft een iets verhoogde kans op kwaadaardige ontwikkeling (teelbalkanker) in vergelijking met een normaal ingedaalde bal.