Mag verzekeraar om loonbriefje vragen bij smartengeld uitkering ?

Heb recht op smartengeld na een aanrijding. Ivm vergoeding vraagt verzekeraar tegenpartij om loonbriefje of ander bewijs van inkomsten van laatste werkgever ivm gederfde inkomsten. Mag dat ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hij mag er wel om vragen maar eigenlijk gaat het erom dat jij moet bewijzen dat je schade hebt geleden door gederfde inkomsten, als je baas je heeft doorbetaald heb je geen loon gemist en geen recht op schadevergoeding.
Iets anders wordt als het om smartegeld gaat want dat is een vergoeding voor immateriele schade en dan zou ik niet weten wat je inkomsten er toe doen en waarom een loonbriefje nodig is.
Het vervelende is dat als je de gegevens niet verstrekt de kans groot is dat de verzekeraar de vergoeding gaat traineren en je misschien wel een letselschadeburo in de arm moet nemen om je schade vergoedt te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het gaat om het bepalen van gederfde inkomsten, dan: ja. Hoe zou men anders de gederfde inkomsten moeten bepalen? Alleen door te weten wat jij verdiend zou hebben als je niet aangereden zou zijn, kan men bepalen wat nu precies de derving in inkomsten is.

Smartengeld is echter iets anders dan de vergoeding van gederfde inkomsten. Dit wordt sowieso nauwelijks toegekend, en gezien de verdere inhoud van je beschrijving, vraag ik me af of je die twee niet met elkaar verwart. Maar mocht er inderdaad smartengeld worden uitgekeerd dan wordt dit meestal vastgesteld door de rechter, en is dit onafhankelijk van je inkomen. Hiervoor hoeft er dus geen bewijs van inkomsten overlegd te worden.