Bij welke verzekeraar kan ik mijn bromfietsverzekeringschadevrijejaren, van royementsdatum februari 2014, gebruiken voor een autoverzekering?

de royementsdatum van mijn bromfietsverzekering(en dus schadevrijejaren) is dus langer dan één jaar gelden, hier is bij vele verzekeraars de grens. Sommige doen 1.5 of drie terug maar dan zoek ik ook nog een verzekeraar die een schadevrije jaren van een bromfietsverzekering overneemt. wie o wie

Toegevoegd na 2 minuten:
ik ben trouwens nog student, mocht dat interessant zijn voor de premie

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor een autoverzekering gelden doorgaans andere regels m.b.t. een eventuele bonus/malus korting en is een opgebouwde bonus/malus korting op een bromfietsverzekering in principe niet van toepassing op een nieuw af te sluiten autoverzekering. Een verzekerde kan daar dus geen recht op doen gelden.

Een auto is een heel ander vervoermiddel dan een bromfiets, de risico's op- en de schadebedragen kunnen flink hoger zijn dan die toegebracht met- of ontstaan aan een bromfiets.

Iedereen die net het B rijbewijs heeft gehaald, een auto koopt en gaat besturen wordt door de verzekeraar als een 'beginnend bestuurder' beschouwd met een daarbij horende hogere risicofactor. De beginnende bestuurder zal zich in het verkeer moeten bewijzen en dus onderaan de bonus/malus ladder beginnen met 0 korting.
Daarbij komt dan ook nog dat voor jongeren vanaf 18 jaar nog een extra zwaar regime geldt en de premies flink hoger zijn.

De autoverzekering is een zgn. schadeverzekering die voor de verzekeraar, volgens het verbond van verzekeraars, een verliesgevende zaak is. Mede door de vele grote en kleine schadegevallen waar vaak beginnende bestuurders bij betrokken zijn.

Er zijn echter verzekeraars die uit concurrentie overwegingen ook een beginnend bestuurder een bonus/malus korting gunnen van 5 tot 10%, maar vaak geldt dan een veel hoger eigen risico bedrag bij een schadeclaim.