Is de manier waarop Verzekeruzelf.nl de schadevrije jaren berekend na een schadeclaim wel correct?
In 2014 mijn auto verzekerd bij Verzekeruzelf.nl. De verzekering werd toen geaccepteerd met 33 schadevrije jaren en ingeschaald op de hoogst mogelijke B/M-trede (21).
In 2014 een een schade geclaimd. Omdat Verzekeruzelf.nl voor 2015 een forse premieverhoging doorzet, wens ik de verzekering niet te verlengen en stap over naar ASR, een verzekeraar met betere voorwaarden en een lagere premie. Zoals gebruikelijk moet de oude verzekeraar het aantal schadevrije jaren doorgeven en wat schets mijn verbazing:
Volgens de verzekeringspolis zou ik na 1 schadeclaim terugvallen van B/M-trede 21 naar trede 16, maar Verzekeruzelf.nl voert een ondoorzichtige berekening uit, die mij zou doen geloven dat ik na een eerste schade in 33 jaar terug zou vallen naar 9 schadevrijejaren. Zij berichten mij hierover het volgende:
De terugval in schadevrije jaren wordt door ons berekend middels de volgende formule.
De starterstrede is 7
Nieuwe kortingstrede na terugval - starterstrede van uw product = schadevrije jaren wat overblijft
16 - 7 = 9
Het aantal schadevrije jaren wat overblijft is 9. De terugval komt inderdaad door de geclaimde schade.
Ik ben van mening dat de wijze waarop Verzekeruzelf.nl de schadevrij jaren vaststelt niet correct is. Daarnaast wordt er in de polis met geen woord gerept over de zgn. starterstrede.
Ik ga dit tot de bodem uitzoeken en ben in overleg met een jurist om een rechtzaak tegen hen aan te spannen. Ik ben benieuwd naar uw antwoorden en reacties.
Toegevoegd na 33 minuten:
correctie: berekent