Als iemand die gedronken heeft je auto total loss rijdt, vergoedt de verzekering de schade dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
ronron1212
11 jaar geleden
Hoe bedoel je met jou auto zelf of was hij bestuurder van een andere auto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ohja dat kan ook nog: Persoon X rijdt in JOUW auto je auto totallloss....
ronron1212
11 jaar geleden
Ja pelle dat kan ook staat namelijk niets verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het op twee manieren lezen, ik vraag me af of ik daar die min aan heb verdiend. Iemand kan toch ook zeggen dat ik het niet begrepen heb?
ronron1212
11 jaar geleden
zo kunnen maar ja dat vertellen ze er nooit bij ze doen het gewoon.

Antwoorden (1)

Gelukkig wel:

"Met alcohol op achter het stuur kruipen is natuurlijk niet slim. Als je een flinke schade veroorzaakt, kun je zelf in ieder geval fluiten naar een schadevergoeding van je autoverzekeraar. Ook is de kans redelijk groot dat de verzekeraar je autoverzekering opzegt. Als je als tegenpartij betrokken bent bij zo’n aanrijding is er gelukkig weinig aan de hand. In de wet is namelijk geregeld dat de verzekeraar een tegenpartij altijd zijn of haar schade moet betalen (daar zijn slechts enkele uitzonderingen op). Maar de verzekeraar kan nog wel bij je aankloppen om dat geld vervolgens weer op jou te verhalen. Dat doet lang niet iedere verzekeraar. Want de kosten om het geld te verhalen wegen lang niet altijd op tegen wat er verhaald wordt."

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorbeeld

Na een gezellige avond kruip je met een drankje teveel op achter het stuur. Je veroorzaakt een aanrijding met een andere auto. Jouw auto is total-loss en de auto van de tegenpartij ook. Je had jouw auto wel WA+Volledig casco verzekerd, maar je krijgt geen vergoeding van de verzekeraar, omdat je met drank op reed. Ook zal de verzekeraar jouw autoverzekering waarschijnlijk beëindigen. En het vinden van een nieuwe verzekeraar is in dat geval heel lastig.
De verzekeraar moet (van de wet) de schade van de tegenpartij wel betalen. Afhankelijk van wat er in de polisvoorwaarden staat, zal de verzekeraar die schade vervolgens op jou gaan verhalen. Hebben ze een uitsluiting voor rijden onder invloed opgenomen voor de WA-dekking? Dan gaan ze die schade op jou verhalen. Als de verzekeraar dat niet heeft gedaan zullen ze dat niet doen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Als je bedoelt dat je een vriend/kennis in jouw auto laat rijden en die maakt schade onder invloed: nee dat wordt NIET verzekerd! Hetzelfde als hierboven over de schade aan je eigen auto. De schade bij de ander wordt wel vergoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krijg je niet 'gewoon' de dagwaarde van de auto bij total loss?
Ik heb een auto van bijna 10 jaar oud. En zal vast geen spik splinter nieuwe auto er voor terug krijgen als de mijne in de prak wordt gereden door een dronken malloot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een vaststaand feit rikkierik. je krijgt altijd de dagwaarde. Kan iemand mij alsjeblieft vertellen waarom ik twee minnen heb. Wat is er fout aan mijn antwoord?