Ik zit hier ook al 2 dagen naar te zoeken, maar er is veel onduidelijkheid over. De hogere premie wordt gebaseerd op een percentage van je inkomen. Nu betaal je al 7,1% van je brutosalaris aan zorgpremie. Deze 7,1% krijg je volledig terug van je werkgever en je betaalt uiteindelijk alleen de loonbelasting over deze bijdrage.

De 7,1% wordt voor werkenden verhoogd naar 11,1%. Dat impliceert dat je per persoon eigen premie betaalt op basis van je persoonlijke inkomen, niet op basis van je verzamelinkomen. Het afrekenen via de loonstrook bevestigt dat ook. Hoe moet je werkgever weten wat hij moet inhouden als hij het inkomen van je partner en/of meerderjarige kinderen niet weet?

Via de link kun je indicatief berekenen wat je nieuwe te betalen premie wordt. Als je daar 0 euro invult wordt gesteld dat je 21 euro per maand moet betalen. Je man betaalt als kostwinner een stuk meer omdat hij flink boven het minimumloon zal zitten. Jij betaalt alleen het nominale bedrag van 21 euro per maand. Als toelichting wordt gegeven:

Ik kan dit nergens expliciet bevestigd krijgen, maar op dit moment wijst het afrekenen via de loonstrook dmv een percentage er wel op dat je premie wordt bepaald aan de hand van je persoonlijke inkomen, niet op basis van je verzamelinkomen. Als ik meer ontdek zal ik het hier als aanvulling toevoegen aan mijn antwoord.

Toegevoegd na 27 minuten:
Dit zegt Samsom erover op telegraaf.nl "Op een bijeenkomst voor PvdA-leden in Utrecht zei Samsom dat de berekening van de NOS niet klopte. De nominale premie wordt ongeveer 400 euro per jaar, zei hij. Met een inkomen tot 20.000 euro ga je volgens hem niets meer dan deze premie betalen. Een traditioneel gezin (vader werkt, moeder zorgt voor de kinderen) met een inkomen tot 51.000 euro gaat er in de plannen van het nieuwe kabinet op vooruit, aldus de PvdA-voorman. Tweeverdieners met een gezamenlijk inkomen tot 71.000 euro worden er in het nieuwe systeem ook beter van. Daarboven ga je meer betalen. Het komt er op neer dat lage inkomens er „iets op vooruit gaan” en hoge inkomens „iets meer betalen”, was de slotconclusie van Samsom."

In antwoord op de vraag: "een traditioneel gezin (vader werkt, moeder zorgt voor de kinderen) (...) op vooruit. "

Als de man van TO dus minder dan 51.000 euro verdient zouden ze erop vooruit moeten gaan. Dit is alleen mogelijk als de niet-werkende partner alleen het nominale deel van 21 euro per maand betaalt. Dus ook dit wijst erop dat het gaat om premie, niet gebaseerd op het verzamelinkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ik het goed begrepen heb, ga jij hetzelfde betalen als je man.

Toegevoegd na 1 uur:
Oke, ik ben blijkbaar iets te voorbarig geweest.
De crew van Evers staat op meende het rond 7.30 uur zeker te weten dat het om het verzamelinkomen zou gaan, maar een uur later hebben ze blijkbaar de tegenwoordigheid van geest gehad om iemand te bellen die de plannen beter bestudeerd had.

http://eversstaatop.538.nl/fragmenten/hoe-zit-het-straks-met-de-gezondheidszorg/

Je man betaald wat hij moet betalen volgens zijn salaris.
Jij hebt geen inkomen, dus ik vermoed dat jij dan op de lagere premies uit gaat komen.

Maar zoals je in dit fragment ook wel hoort... Er is nog heel veel onduidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met jou eens, maar zo werd het vanmorgen op de radio uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
welk programma was dat C4th, ik zou het graag nog eens naluisteren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'den haag' heeft geld nodig, ga er veiligheidshalve maar van uit dat je premie (mede) gebaseerd wordt op het inkomen van je man, dan kan het misschien nog meevallen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de toevoeging C4th. het lijkt er dus inderdaad op dat het een persoonlijke premie betreft, niet gebaseerd op het verzamelinkomen. ook samsom lijkt dit te bevestigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig inderdaad. Niet dat het voor mij iets zou uitmaken, maar toen ik het hoorde vond ik het wel vrij onrechtvaardig.
Ik zou even afwachten tot het totale plaatje bekend is,
de diverse zorgverzekeraars zullen daarna snel met rekenmodules komen.

Helaas moet je dan bij het afsluiten van een verzekering waarschijnlijk de loonstrookjes erbij halen.
(ook erg leuk voor mensen met variabele inkomsten)

Maar, je zit toch sowieso al in het totale pakket?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat maakt niets uit die variabele inkomsten want iedereen doet elk jaar voor 1 april aangifte en met dat bedrag gaan ze het jaar erop rekenen. Niet anders dus dan de zorgtoeslag of de huurtoeslag of de kinderopvangtoeslag of wat dan ook wat je nu hebt.
gebaseerd op het inkomen van je man, niet op geen inkomen in ieder geval, dat zou niet kloppen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waar baseer je dit antwoord op jodokus? het kan toch zijn dat de kostwinner 350 euro per maand moet betalen en de thuisblijven 21 euro?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je het (gedeelde) genot hebt van 300.000 euro dan zal je toch ook daar over moeten betalen, lijkt mij ?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat jou lijkt is niet relevant, want het gaat erom wat pvda en vvd hebben afgesproken.
Het plan is nog niet doorgevoerd, en zal naar alle waarschijnlijkheid nog veranderingen krijgen voordat het doorgevoerd wordt.

Het is in elk geval zeker dat het nieuwe stelsel NIET per 1-1-2013 ingaat.

Bovendien gaan er al stemmen op dat dit wetsvoorstel gaat sneuvelen in de 1e Kamer.

Conclusie: er is nog niets met zekerheid te zeggen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou nog even wachten met al deze zorgen tot het voorstel er definitief door is. Er kan nog van alles aan veranderd worden.