Wat is het verschil tussen een uitvaartverzekering en een overlijdensrisicoverzekering?

Ik heb al een overlijdensrisicoverzekering, is het nodig om een extra uitvaartverzekering te nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Een overlijdensrisicoverzekering is een verzekering die een vooraf afgesproken bedrag uitkeert als je mocht komen te overlijden. Vaak wordt dit soort verzekeringen verplicht afgesloten in combinatie met een (spaar-/beleggings)hypotheek.
De uitkering wordt vervolgens gebruikt om de hypotheekschuld (geheel of gedeeltelijk) af te lossen.

Een uitvaartverzekering is vaak een stuk goedkoper omdat dit alleen de kosten van de uitvaart vergoed. Je hebt hier 2 soorten in:

1) Een kapitaalverzekering: je krijgt bij overlijden een bedrag uitgekeerd (vooraf afgesproken) waarvan je de uitvaart kunt betalen.
2) Een verzekering in natura: bijvoorbeeld bij dela. Je krijgt dan geen geld, maar een uitvaart. Dus de verzekeraar zorgt ervoor dat jij (cq je nabestaanden) een ruimte hebben voor de uitvaart, dat je een kist en steen kunt uitzoeken enz enz. Alles wat nodig is om een uitvaart te bekostigen. Het is wel verstandig vooraf alle kleine lettertjes te lezen want vaak is er bijvoorbeeld een maximum aan het aantal kaarten dat vergoed wordt of het aantal kopjes koffie enz enz. Zorg ervoor dat je verzekering goed aansluit op je wensen als je komt te overlijden. Het gebeurt vaak dat mensen met uitvaartverzekering toch nog voor aanzienlijke kosten komen te staan omdat een deel van de wensen niet in het 'pakket' zit.

Kortom: je zult er even tijd in moeten steken en dan bepalen of je het echt wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

met een overlijdens risico verzekering zorg je er bijvoorbeeld voor dat je nabestaanden niet direct het huis uit moeten omdat het niet te betalen is. het is dus vooral van belang als je kostwinner in een gezin bent. Als alleenstaande is dat niet echt een noodzakelijke verzekering.
een uitvaartverzekering zorgt er voor dat je begrafenis of crematie inclusief alles daaromheen word betaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een echte dus natura uitvaartverzekering krijgen de rechthebbenden diensten van een uitvaartonderneming, dus geen geld.
Bij een overlijdensrisicoverzekering krijg je geld.
Al je de overlijdensrisicoverzekering stopt als je nog leeft dan heeft die geen waarde meer net zoals een brandverzekering als je geen brand hebt gehad.
Bij een uitvaartverzekering spaar je voor de uitvaartkosten. Lastig is dat die uitvaartverzekeringen tussentijds de prijzen kunnen verhogen dus je weet niet of je goed verzekerd bent en blijft. Wat dat betreft is een overlijdensrisicoverzekering duidelijker.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij een uitvaartverzekering spaar je voor de uitvaartkosten, dus die heeft een zekere waarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een belangrijk verschil is dat de algemene Overlijdensrisicoverzekering een einddatum heeft. Bijvoorbeeld na dertig jaar, als risicobescherming bij een hypotheek. Wanneer je zonder overlijden de einddatum overschrijdt, dan keert deze dus niet uit. Een uitvaartverzekering keert gegarandeerd uit bij overlijden en dus altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een uitvaartverzekering is gewoon een levenslange overlijdensrisicoverzekering in plaats van een tijdelijke. omdat hij wordt afgesloten ter dekking van de kosten van begrafinis of crematie wordt het een uitvaartverzekering genoemd