Mijn zoon is 19 jaar en kiest ervoor om binnenkort dakloos te worden, geen inkomen, geen ziektekostenverzekering, of moet ik dat betalen?

Onder invloed van een dakloos vriendinnetje (borderliner) kiest mijn zoon 19 jaar ervoor om uit liefde tot het bittere einde te gaan. Wil niet meer thuis komen, stuurt af en toe een signaaltje naar mij dat het goed gaat met hem. Hij is al 5 weken niet naar school geweest en school zal hem dus binnenkort gaan uitschrijven. Als gevolg daarvan zal zijn studiefinanciering stoppen. Moet ik hem uitschrijven uit mijn huis bij de gemeente? Blijf ik wettelijk aansprakelijk en waarvoor dan? En het lijkt me erg link om geen ziektekostenverzekering te hebben maar moet ik die dan betalen of zijn daklozen ergens collectief verzekerd.
Wanhopige moeder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterkte. weet wat is.
als u meer wilt weten,,,, doe maar pb

Antwoorden (9)

Das lastig...Maar ik zou als ik jou was hem niet uitschrijven en als je kan, zijn ziektekosten blijven betalen. Het kan een bevlieging zijn namelijk. Daklozen zijn niet collectief verzekerd. Vanaf 18 jaar ben je als ouder, niet meer wettelijk aansprakelijk.

Toegevoegd na 15 minuten:
18 jaar moet 21 zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kan betaal tijdelijk de verzekering. Het leven als dakloze en dan ook nog met een borderliner zal hem snel het lachen doen vergaan.
13 jaar geleden
Pffft...
Het lijkt me dat jouw zoon op dit moment helemaal niet van jou wil horen dat dit een hele domme zet is, maar het ergens in zijn achterhoofd toch wel moet weten, tenzij hij zelf ook psychische problemen heeft.

Zijn er mensen waar hij wel mee praat en die hij wel vertrouwt, die hem misschien een duwtje de goede kant op kunnen geven? Die hem kan uitleggen wat het precies betekent om te houden van iemand met borderline die haar leven zo slecht op orde heeft?

Heb je al hulp gevraagd bij het maatschappelijk werk?
Bemoeizorg is misschien ook wel wat voor hem (en voor haar!).

Daklozen zijn meestal niet verzekerd, maar in principe krijgen ze wel zorg als ze die nodig hebben. Of de kosten daarvan op jou verhaald kunnen worden, weet ik niet, maar daar weten ze bij het maatschappelijk werk vast ook wel een antwoord op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is 19 en dan zul je je bij zijn beslissing neer moeten leggen. Hoe tegenstrijdig dat ook is met je aansprakelijkheid want je bent nog steeds voor bepaalde dingen aansprakelijk tot zijn 21ste.
Mocht je het financieel trekken zou ik in ieder geval een
wa en basis ziektekostenverzekering afsluiten ook al weet hij dat niet.
meer informatie over de aansprakelijkheid vindt je hier; http://financieel.infonu.nl/diversen/22765-tot-wanneer-zijn-ouders-aansprakelijk-voor-hun-kinderen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo beste mensen, wat een geweldige site is dit, er zijn nu al mensen die antwoord geven op mijn vraag, ik krijg er een warm gevoel van. Dank jullie wel. Groetjes van anwola
Jij bent tot zijn 21ste financieel verantwoordelijk voor hem. In dit soort situaties een zegen of een vloek, afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Borderliners kunnen heel manipulatief zijn en ik begrijp heel goed hoe je zoon hier voor kan vallen. De pieken zijn bij borderliners heel hoog en de dalen zullen bij een gevoelige jonge man heel veel medeleven opwekken. Borderliner of niet, het blijft zijn keuze en als hij 19 is kun je niet anders dan je daarbij neerleggen. Onbeschrijfelijk frustrerend. Als je zorgt dat de deur altijd openstaat zal hij uiteindelijk terugkeren. Misschien een optie om zijn vriendin welkom te heten? Tip: het boek Borderline de Baas van Kroos Krook

Toegevoegd na 1 minuut:
naam auteur is Koos Krook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer in ieder geval contact met hem te houden. sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wens je in ieder geval enorm veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn buurvrouw werd op straat gezet toen ze 17was, omdat ze destijds met een werkeloze allochtoon vrijde. Haar ouders wouden daar niks van weten en gooide haar toen zonder pardon de straat op...
Haar vriend ging toen ook met haar op straat leven, omdat hij zo verliefd was...

Nu.... 26jaar verder wonen ze samen hebben 2kinderen en zijn heel gelukkig samen!
(Alleen heeft zij tot op de dag van vandaag geen contact meer met haar ouders.)
Haar dochter vrijt nu met een jonge die drugs gebruikt. Het liefste verbied ze haar dochter ook om hem nog te blijven zien, maar ze wil haar dochter niet kwijt raken zoals haar ouders haar kwijt zijn geraakt. Dus accepteert ze de vriend van haar dochter hoe moeilijk ze het ook vind...

Misschien zullen veel mensen het nu met me oneens zijn, maar als jij je zoon wil blijven zien dan kan je hem maar beter steunen. Welke domme keuzes hij ook maakt!!!

Natuurlijk het kan maar een fase zijn, maar het kan ook zijn dat hij bij haar blijft tot het bittere einde waar het nu ook op lijkt!
Sowieso ben je verantwoordelijk voor hem tot zijn 21ste! Ik zou zorgen dat je met hem in contact komt, zodat jullie duidelijke regels met elkaar kunnen afspreken...

Is het geen optie dat hij en zijn vriendin bij u komen wonen en dat hun beiden gaan werken en u kost geld betalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de vader in beeld? Zo nee waarom niet. En zorg dat een ieder beschermd wordt tegen gedrag van borderliners.
bpdcentral.com
Verplicht a.u.b. overheid.