Kan ik naast mijn wajong ook aanvullend pensioen opbouwen? of moet ik dit "gewoon" sparen.?

een jaar geleden
4.6K
ronron1212
een jaar geleden
Met een wajong bouw je geen pensioen op je krijgt alleen de AOW uitgekeerd
tinus1969
een jaar geleden
Je hebt geen aanvullend pensioen nodig omdat je AOW qua hoogte vergelijkbaar is met de Wajong.
ronron1212
een jaar geleden
Tinus1969 zie
bedragen wajong
Alleen standen aow per 1-1-2024
1 januari 2023 1 juli 2022
Netto AOW € 1.353,11 € 1.261,52
gehuwd
1 januari 2023 1 juli 2022
Netto AOW € 920,98 € 863,88
tinus1969
een jaar geleden
En dus? Heb ik gelijk of ongelijk?
ronron1212
een jaar geleden
Ongelijk wajong is hoger Vanaf 21 jaar € 1.934,40
20 jaar € 1.547,50
19 jaar € 1.160,65 Hoe hoog is mijn Wajong-uitkering? | Rijksoverheid.nl
tinus1969
een jaar geleden
Die laatste bedragen voor de Wajong zijn bruto, de AOW bedragen zijn netto. Dus niet vergelijkbaar.
tinus1969
een jaar geleden
Zowel wajong als aow zijn gebaseerd op minimumloon.
ronron1212
een jaar geleden
AOW is gebaseerd op 70% va het minimum dus een stuk lager lees je even in
SimonV
een jaar geleden
"Je hebt geen aanvullend pensioen nodig omdat je AOW qua hoogte vergelijkbaar is met de Wajong." Het aanvullend pensioen is het deel van je pensioen dat je ontvangt bovenop het wettelijk basispensioen (AOW).
ronron1212
een jaar geleden
Een netto wajong is ongeveer € 1.857,33 Dus als je geen aanvullend pensioen hebt opgebouwd ga je er op achteruit.

Antwoorden (1)

Over uw uitkering bouwt u geen pensioen op. Wanneer u werkt, bouwt u waarschijnlijk wel pensioen op via uw werkgever. Als u hier meer over wilt weten, neem dan contact op met uw pensioenuitvoerder.
Daarnaast kun je (als je werkt) met banksparen geld voor straks apart zetten met belastingvoordeel. Je kunt dus op een belastingvriendelijke manier een aanvullend pensioen opbouwen. Banksparen heet ook wel pensioensparen.
Stort je binnen je jaarruimte of reserveringsruimte, dan kun je jouw storting aftrekken van je inkomstenbelasting. Laat je straks je tegoed periodiek uitkeren, dan betaal je wel inkomstenbelasting maar de kans is groot dat je dan in een lager belastingtarief valt.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@SimonV hij heeft een Wajong uitkering dus werkt waarschijnlijk niet
SimonV
een jaar geleden
Dat weet ik niet.
"U krijgt een Wajong-uitkering. Want u heeft al vanaf jonge leeftijd een ziekte of handicap. En u heeft daarom hulp nodig bij het vinden en houden van werk. Of u kunt helemaal niet werken. "
https://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/wajong/index.aspx