Wat is de hoogte van de bijstand van vader en moeder? En van de zoon?

Gezin bestaat uit vier personen: Moeder (50), vader (52), zoon (20 – werkloos, geen inkomen) en dochter (22 - studerend). Moeder en vader ontvangen een bijstandsuitkering.
Wat is de hoogte van de bijstand van vader en moeder? En van de zoon?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
ronron1212
6 jaar geleden
Jouw vader en moeder hebben samen 1.336,42 euro per maand
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En van de zoon?

Antwoorden (1)

De hoogte van het netto inkomen bijstand samenwonenden / gehuwden tussen 21 jaar en pensioengerechtigde leeftijd is per 1 juli 2017 ietsje hoger dan het bedrag dan ronron hierboven noemt. Het bedrag voor gehuwden is € 1338,85 per maand. In mei volgt de vakantie-uitkering van € 70,47 per maand. Samen dus € 1409, 32 per maand.
Let op: Ieder van de ouders krijgt de helft van bovengenoemde bedragen als inkomen. Het is dus niet zo dat je vader het volledige bijstandsinkomen krijgt en je moeder niets.

Het bijstandsbedrag wordt elk half jaar ietsje aangepast aan inflatie. Zolang je zus onder de wet studiefinanciering valt is zij geen kostendeler. Jij bent nog geen 21 jaar en bent ook geen kostendeler. Dat wil zeggen dat je ouders niet gekort worden op hun bijstandsuitkering.

-----------------------------------------------------------------------------
Als jij 21 jaar wordt en niet valt onder de wet studiefinanciering worden je ouders gekort op hun uitkering met 13,33% Jij wordt geacht minimaal kostgeld ter hoogte van de korting ouders aan je ouders te betalen. Als je nog geen 21 jaar bent kan je soms een uitkering krijgen van de gemeente tot je een baan hebt gevonden. De gemeente zal voor bijstand sowieso kijken naar mogelijkheden om een scholingstraject te volgen. Scholing, al of niet vallend onder de wet studiefinanciering. Als je onder deze laatste wet valt kan je waarschijnlijk studiefinanciering krijgen. Voor bijstand zal je in elk geval moeten overleggen met je gemeente. Lees ook de bron (werkwacht - bijstand onder de 27 jaar)