Bel je klantmanager bij Sociale Zaken, Werk & Inkomen. Degene die over de financiën gaat moet op de hoogte gesteld worden.
Wanneer je zo iets niet doorgeeft, kan er een rare reactie komen alsof je iets verzwijgt. Sociale Zaken gaat nu over je inkomen/uitkering dus vandaar.

Voor zover ik weet wordt dit niet in mindering gebracht op je uitkering, omdat het geen inkomen uit arbeid is --tijdens werkeloosheid/bijstand uitkering---