Waarom heeft Nederland 14 karaat goud?

Voor trouwringen en de meeste andere sieraden gebruikt men in NL 14k goud, in België 18k, Engeland 9k, Duitsland 8k in Azië tot 24k (puur en zacht). Vanwaar deze verschillen en wie heeft in welk land hier het meeste baat bij?

een maand geleden
in: Sparen
TurfGraver
een maand geleden
Karaat zegt iets over de zuiverheid.
Wat "goud" (bij welk karaat) genoemd mag worden verschilt door wetgeving in land.
Wie heeft hier baat bij?
Dat hangt er vanaf wat je zoekt.
ronron1212
een maand geleden
@TurfGraver heb je een linkje wat volgens mijn is dat over de hele wereld het zelfde
TurfGraver
een maand geleden
@ronron1212, voorbeeld.
https://www.isabelbernard.com/nl/service/information-gold/
ronron1212
een maand geleden
@TrfGraver het karaat staat niet ter discussie de benaming daarvan wel. Dus karaat is karaat over de hele wereld.
TurfGraver
een maand geleden
De hoeveelheid karaat wat dan de naam "goud" mag dragen verschilt dus.
ronron1212
een maand geleden
Ja dat ligt aan het goud gehalte en niet aan de wetgeving van een land. @TurfGraver
TurfGraver
een maand geleden
Als Piepkwiep het maar begrijpt ;)
SentWierda
een maand geleden
Piepkwiep schrijft: Duitsland 8 karaat. Is daar een bron van? Er zijn vele bronnen maar die vermelden niet de 'zuinigheid' van de Duitsers.
TurfGraver
een maand geleden
Het gaat er om wat als goud genoemd mag worden.
https://inkoop-goud-gouda.nl/keurmerken-van-goud/
Er zit allemaal goud in (legering) maar mag daar dus als een gouden ... verkocht worden.
Vortexxx
een maand geleden
@ronron1212 "@TurfGraver heb je een linkje wat volgens mijn is dat over de hele wereld het zelfde"
Zo grappig, bij jouw kort-door-de-bocht reacties zitten nooit links of context, maar wel bij anderen erom vragen.
LeonardN
een maand geleden
@ronron1212
"Ja dat ligt aan het goud gehalte en niet aan de wetgeving van een land." Ik heb hier een 9 karaats ring.
Mag ik deze in mijn juwelierswinkel aanbieden als zijnde "gouden ring"?
(Antwoord: Nee dat mag niet, dat komt door de Nederlandse wet) Bron
https://allerspanninga.com/blog/karaat-goud/4
Goud en de Nederlandse wet De Nederlandse wet is streng in wat wel en geen goud genoemd mag worden. Zij stelt de eis dat de aanduiding ‘gouden sieraad’ alleen gebruikt mag worden wanneer het gehalte minimaal 14 karaat is. In Nederland werken de meeste leveranciers met 14 karaat goud. Een ring van 14 karaat is hard genoeg om, bij normaal gebruik, een leven lang mee te gaan.
Piepkwiep
een maand geleden
@SentWierda Gewoon Google...."Karaat van 9 en 8 mogen vanwege het lage goud, geen goud genoemd worden in Nederland. In landen als Duitsland en Engeland daarentegen wordt 9 en 8 karaat wel als goud gezien". Een afweging zou inderdaad kunnen zijn dat 14 karaat misschien de ideale hardheid heeft om sieraden mee te maken maar in Zuid Korea zijn ze gek op 22 en 24 karaat sieraden, dat zie je in NL nooit, tenzij het 500 jaar oud is. Ik snap dat overheden dit kunnen bepalen maar de vraag is waarom kiest het ene land voor hoog karaat en het andere voor laag karaat. Zou 't gewoon voorkeur van oudsher van de bevolking zijn of zit hier een verdienmodel achter.

Antwoorden (1)

"Waarom heeft Nederland 14 karaat goud?"
Omdat de Nederlandse wetgever dat ooit zo bepaald heeft.
Wat daarvoor de afweging is geweest weet ik niet, maar 14 karaat goud is 58,5% goud, dus meer dan de helft. Persoonlijk lijkt me wel dat iets meer dan de helft van datgeen moet zijn om zo te heten.

https://allerspanninga.com/blog/karaat-goud/4
"
Goud en de Nederlandse wet
De Nederlandse wet is streng in wat wel en geen goud genoemd mag worden. Zij stelt de eis dat de aanduiding ‘gouden sieraad’ alleen gebruikt mag worden wanneer het gehalte minimaal 14 karaat is.

In Nederland werken de meeste leveranciers met 14 karaat goud. Een ring van 14 karaat is hard genoeg om, bij normaal gebruik, een leven lang mee te gaan. Ringen gemaakt van 18-karaats goud worden gezien als de luxere sieraden. Sieraden gemaakt van 9-karaats goud worden in Nederland officieel niet gezien als gouden sieraden. 9 karaat ringen kunnen bij de waarborg gekeurd worden met het CCM keurmerk, het internationale teken, maar dit is voor Nederland niet verplicht.
"

"Vanwaar deze verschillen"

Omdat elke wetgever dat zelf kan en mag bepalen. Je zou ook geen regels hiervoor kunnen hebben en dan zou je dus een tinnen ring als een gouden ring mogen verkopen.

"en wie heeft in welk land hier het meeste baat bij?"
Uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit, als maar bekend is hoe het zit per land als koper zijnde. Zolang jij er maar van bewust bent dat als je in Nederland een gouden sierraad koopt deze (als het goud is) 14 karaats is (of meer) dan is het goed. In het algemeen beschermt het de consument. Die weet nu wat er aan de hand is en kan er op rekenen dat hij 14 karaat krijgt. Als dat niet het geval is kan deze de verkoper geld terugvragen of een rechtszaak beginnen.
---
Overigens kan je dus ook 18 karaats goud of hoger krijgen in Nederland, maar omdat dat 14 karaats al als goud mag worden verkocht heeft dat voor velen niet veel meerwaarde. 8 of 9 karaats mag je ook verkopen, maar dat mag je dan geen goud noemen. Omdat dat hier niet als goud benoemt mag worden zal je het dan ook weinig zien.
Je zal dus per land vaak zien dat de minimum karaatswaarde die het legaal maakt om het goud te noemen de meest gevonden karaatswaarde zal zijn.
Toegevoegd op 20 maart 2024 18:31: tekst
een maand geleden