Hoe werkt rood staan bij een bank?

Ik heb nooit rood kunnen staan, en heb sinds afgelopen week een aanvraag gedaan via de bank ( ING Bank ) om 500 euro rood te kunnen staan ( studententarief ).
Ik raak in de war met het rente dat ik betalen moet over het "verschuldigde bedrag" als ik bijvoorbeeld 100 euro in de min sta.
Kan er een voorbeeld gegeven worden hoe het precies zijn gang gaat?

Vast inkomen op dit moment -> €600
voor 1 maand sta ik bijvoorbeeld -€100
debet rentevoet -> 7.2%

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen
1.4K

Antwoorden (3)

Als je 100,- rood staat dan betaal je de bank daarvoor een vergoeding van 7,2% op jaarbasis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt toch wel 7,2 % van 100 euro uitrekenen?
Dat is 7,20 euro als je een jaar die 100 euro in de min staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan op het moment even niet uitgebreid uitleggen maar ik weet wel dat toen ik zo'n gesprek had met de bank, de tarieven allemaal erg meevielen.
Misschien dus tip om naar de bank te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet dat het zo is dat als je elke maand -500 staat, je dan 7,2% van 500 euro, x 12 maanden betaalt..zo zit het niet volgens mij, maar ga even langs de bank (wel handig, eerst afsluiten en dan informatie zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knowledge: er staat toch in dit antwoord: op jaarbasis???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou maar niet gaan lenen als ik jou was
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momopoyolo: Niet iedereen hoeft het meteen te begrijpen. Enneh... als jij het allemaal zo goed snapt, geeft dan maar eens duidelijk antwoord.
Hoeveel rente moet Knowlegde betalen al hij 1 dag 100,00 rood staat? En hoeveel als hij 2 dagen rood staat? Dat wilt hij weten!
Globaal komt de berekening erop neer dat het gegeven percentage berekend wordt over het roodstandbedrag gedurende de tijd dat je rood staat. Stel bedrag is eur 500, rente 4 procent en 10 dagen roodstand met dit bedrag. Berekening (500 * 10 * 0,04) / 365. Nu kun je het globaal uitrekenen met je eigen cijfers :-)
11 jaar geleden
Wanneer je een lening aangaat krijg je een notitie bij het bkr. Dit is wel afhankelijk van de hoogte van het geleende bedrag. Je kunt een alternatief gebruiken als je geld wilt lenen.