In hoeverre kan een bank gaan om geld te halen ivm het niet meer kunnen betalen van een doorlopend kreditet?

Mijn moeder heeft 8-10 jaar geleden een doorlopend krediet afgesloten met haar toenmalige partner. Hij heeft dit altijd betaald, nu raakt hij zijn baan kwijt over 2maanden en zal dan niet meer kunnen betalen. De bank zal dus ongetwijfeld bij mijn moeder aankloppen verderop in dit jaar. Bij mijn moeder valt niet veel te halen, zij werkt wel maar heeft geen vermogen. Maar haar huidige partner heeft daarentegen een bijna afbetaald koophuis en een eigen zaak, dus vermogen. Kan de bank bij haar nieuwe partner beslag leggen op geld of bezittingen? Ze zijn niet getrouwd, hebben geen samenlevingscontract. Wonen sinds 1maand samen, doormiddel van inschrijving op hetzelfde adres. Kortom zij heeft zich bij hem ingeschreven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Lenen

Antwoorden (2)

De bank (incassobureau) kan niet aankloppen bij haar partner, maar wel spullen uit de woning waar zij woont halen. Ook kunnen ze beslag leggen op haar loon, maar niet van haar partner.
Als het echt veel geld is kan ze zichzelf failliet verklaren en in de schuldsanering gaan (maar dit is geen pretje..)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geloof ik lastig te zeggen welke spullen van haar of haar partner zijn. Een auto van hem nemen ze niet mee, maar een televisie bijvoorbeeld misschien wel.
Om even duidelijk te maken: als uw moeder toentertijd meegetekend heeft, dan is zij hoofdelijk aansprakelijk voor de lening. Dat betekent dat de bank het volledige bedrag op zowel uw moeder als haar ex-partner kan verhalen. De bank hoeft zich niets aan te trekken van afspraken die onderling gemaakt zijn.

Dan: de procedure bij dit soort gevallen is dat een bank altijd eerst alle partijen schriftelijk aan zal manen te betalen. Als dit niet gebeurt dan zal de bank eerst kijken of er een onderpand op de lening zit, en dat zal vervolgens geveild worden. Vaak is dit bij een doorlopend krediet niet zo. Daarna zal de bank langs de rechter gaan om een executoriale titel te halen: op dat moment kan een deurwaarder beslag gaan leggen op goederen.

Er zijn twee mogelijke beslagvormen waar uw moeder mee te maken kan krijgen. De eerste is loonbeslag. Dit soort beslag is redelijk eenvoudig te regelen en is een gemakkelijke vorm van betaling. Bij beslag op inkomsten is er een beslagvrije voet: dit is een minimum dat vrij moet blijven voor uw moeder om van te leven. Maar: bij het bepalen van de beslagvrije voet telt ook het inkomen van de partner mee. Als dit genoeg is om van te leven, dan kan de beslagvrije voet op nihil worden gesteld. Let wel: als uw moeder of haar partner niet meewerkt aan het geven van informatie over het inkomen van haar partner, dan mag de beslagvrije voet slechts gehalveerd worden. Dat zal in deze situatie wellicht beter uitkomen dan het inkomen mee laten tellen.

De andere vorm van beslag is beslag op goederen zodat die geveild kunnen worden. In beginsel mag er alleen beslag gelegd worden op de spullen van uw moeder. MAAR een deurwaarder mag van goederen op het woonadres van een schuldenaar aannemen dat die van die schuldenaar zijn, tenzij redelijkheid of tegenbewijs anders doet vermoeden. Het is zeker aan te raden dat uw moeder en haar partner een boedelbeschrijving door een notaris laten maken. Zo wordt vastgelegd wat van hem en van haar is en is er een redelijke bescherming bij de deurwaarder. Dit is echt aan te raden: deurwaarders leggen graag beslag, niet omdat het wat oplevert, maar wel omdat de schuldenaar zich dan vaak gedwongen voelt om toch ergens geld vandaan te halen. Zeker als er een vermogend partner is dan dit een leuke tactiek zijn.

In de opmerkingen nog wat tips om het gebeuren voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tip is eigenlijk om dit voor te zijn. Als het er nu al naar uitziet dat het zodadelijk mis gaat dan is het nu het moment om er op een zo goed mogelijke manier uit te komen. Hier zijn eigenlijk twee manieren voor te bedenken. De ene manier is om samen met haar ex-partner te kijken wat er nog wel kan. Dat betekent samen kijken wat er nog wel betaald kan worden. Wellicht kunnen ze als ze de koppen bij elkaar steken een redelijk bedrag per maand betalen aan de bank. Met dit voorstel kunnen ze naar de bank. De andere optie is om te kijken of het uw moeder toch lukt om op een of andere manier onder de hoofdelijke aansprakelijkheid uit te komen. Een manier om dit te doen is door de bank een bedrag aan te bieden wat uw moeder gelijk kan betalen. Dit moet wel een redelijk bod zijn, dat te vergelijken is met de aflossingscapaciteit van uw moeder over een periode van 3 jaar. Stel dat het uw moeder lukt om € 10.000 - € 20.000 euro aan de bank aan te bieden, dan zal deze geneigd zijn om dit aan te pakken. Wat er mogelijk is hangt af van de relatie met de ex-partner en de financiële mogelijkheden van uw moeder. Zoals u al schreef biedt dat laatste niet al te veel mogelijkheden. Het is goed als uw moeder met haar huidige partner overlegt over de situatie die gaat ontstaan. En ook om eens te gaan rekenen wat zij terug kan (en moet) betalen, en hoe de woonlasten onderling dan verdeeld zouden moeten worden. Tot slot: blijf in dit soort situaties niet stil zitten. Zoals ik al schreef, de bank houdt niet op totdat de € 60.000 (plus rente) betaald is. Ze zullen daarvoor altijd de weg van de minste weerstand kiezen. Betekent dat jarenlang beslag op het loon van uw moeder leggen, dan is dat zo. Uw moeder moet actief aan de slag om haar risico te verminderen. Hieronder valt dus overleg met de bank, maar ook het opstarten van schuldhulpverlening bij de gemeentelijke kredietbank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om eerst de vraag te beantwoorden: ja, als het geld zonder meer gegeven wordt dan is het een gift en dan krijg je met de schenkbelasting te maken. Het is uiteraard wel mogelijk om dat geld als een lening te verstrekken en vervolgens de rente terug te geven. Bij een bedrag van 20.000 is er bij een zakelijke rente (5,5%) zo'n 1100 euro rente per jaar. Dat valt onder de schenkingsvrijstelling (€2057 in 2013). Het is overigens de vraag of het verstandig is om de lening bij een bekende af te sluiten. In de eerste plaats meng je dan geld met persoonlijke relaties en dat is altijd riskant, op de tweede plaats is het een verplaatsing van het probleem. Dan: banken gaan best regelmatig akkoord met het terugbetalen van een deel van de leningen. Dat doen ze niet uit coulance, maar uit eigenbelang. Zij kunnen ook nagaan dat uw moeder niet in staat is om de gehele €60.000 te voldoen. Zij weten ook dat het alternatief is dat uw moeder probeert de schuldsanering in te gaan. Als dat lukt dan draagt ze in drie jaar een deel van haar inkomen af en als ze zich aan de regels houdt dan krijgt de bank aan het eind van die periode een geldsom en daar moeten ze het mee doen. Maar de schuldsanering is alles behalve een zekerheid: uw moeder kan nog steeds haar baan kwijtraken. Daarom wordt het aanbod van een eenmalige betaling die de mogelijke opbrengst van de schuldsanering benaderd vaak serieus overwogen. Daarbij: het is niet zo dat ze de lening af hoeven te schrijven met de betaling van uw moeder. Ze kunnen dan nog steeds de rest verhalen op de andere schuldenaar, haar ex-partner. Dat werkt ook in haar voordeel.