waarom is een stad belangrijk voor de economie?

En hiermee bedoel ik het volgende, als je een film kijkt waarbij new york ( of een andere grote stad ) wordt verwoest de economie "collapses" maar hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
1.9K
Castle
8 jaar geleden
Er zijn plaatsen die gewoon belangrijk zijn voor handel. Spullen kunnen binnenkomen op de haven van Rotterdam en via Tilburg gedistribueerd worden naar de rest van Europa. Als bijvoorbeeld Tilburg vernietigd wordt zal er een nieuwe logistiek opgezet moeten worden vanuit een andere plaats. Zo geldt het ook voor de vernietiging van Rotterdam. Dit kost enorm veel tijd en geld. Als de aanvoer van benodigdheden stagneert of zelfs stopt dan heeft dat effect voor de economie. Zaken worden niet meer bevoorraad en waar je niets kan kopen geef je geen geld uit.

Het beste antwoord

Economie betekent in die uitspraak de hoeveelheid producten en diensten die worden gemaakt per tijdseenheid. Collapsing (omvallen) betekent dat dit in korte tijd enorm omlaag gaat, tot bijna niets.

Dat de economie in de stad zelf wegvalt is duidelijk: daar zijn dan immers geen mensen meer om producten of diensten te maken. Noch de daarvoor benodigde kantoren, fabrieken, gebouwen en infrastructuren (transport, energie, data).

Maar in je vraag zal erop gedoeld zijn dat ook de economie op nationaal nivo sterk krimpt door vernietiging van een stad.

Dit wordt voor een deel al verklaard doordat de economie van deze stad dus wegvalt uit het geheel van de nationale economie. En daar er juist in steden veel productie en diensten worden gemaakt tikt dat hard aan. Veel harder dan wegval van bijvoorbeeld een stuk agrarisch gebied dat veel groter is. Merk overigens op dat het wegvallen van de economie in beginsel niet zo erg is daar de mensen die daar voor hun werkgelegenheid en behoeften van afhankelijk waren er nu veelal niet meer zijn. Die mensen zijn immers ook vernietigd. Economische krimp is niet erg als ook de bevolking krimpt.

Maar ook veel bedrijven die nog wel bestaan, in het ommeland en ook in andere steden, zijn afhankelijk van de stad en gaan dus minder produceren of vallen helaal weg.
Ten eerste omdat zij hun producten en diensten verkopen aan de bewoners en bedrijven uit de stad. Dus in een klap valt voor hen een enorm deel van de vraag weg. Gelet op de enorme omvang van een stad zal dit dus leiden tot wijdverbreide omzetdaling bij die bedrijven.
Ten tweede zijn veel bedrijven afhankelijk van producten en diensten die de stad maakt/levert. Het wegvallen van de stad maakt hen het produceren dus eenvoudigweg onmogelijk of veel lastiger/duurder. Denk bijvoorbeeld aan het wegvallen van af- en aanvoermogelijkheden doordat (lucht)havenactiviteit, distributiecentra, opslag en transportbedrijven wegvallen. Ook het wegvallen van industrie in de stad zal ertoe leiden dat overlevende bedrijven allerlei spullen niet meer kunnen krijgen. Voorts wegval van allerlei "kantoor"diensten (advies, financiering, juridisch, overheid, onderwijs), ICT etc.

Zo valt dus een heleboel economie weg en ook de werknemers daar verliezen inkomen en dus koopkracht.

Dat leidt, via hetzelfde mechanisme, weer tot terugval bij bedrijven die daar weer van afhankelijk zijn.

En al die verdwenen mensen kopen ook niets meer dus de ooktad niemand meer

Toegevoegd na 1 minuut:
(Vergeet die laatste zin :)
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat je in films ziet hoeft nog niet te betekenen dat het in werkelijkheid zo is. Steden zijn belangrijk voor de economie omdat het veel bedrijven aantrekt wat goed is voor de werkgelegenheid. En de aanwezigheid van veel mensen is ook gunstig voor de economie vanwege de afzetmarkt die dat voor bedrijven betekent.