Is het economisch model van Mondragon toepasbaar in Nederland ?

Het systeem van Mondragon is gebaseerd op coöperatie en zelfbestuur, het bloeit en groeit in Baskenland en er komen mensen uit de hele wereld naar toe om te kijken waarom dit zo goed werkt.

12 jaar geleden
in: Economie
1K

Het beste antwoord

Jazeker is dat mogelijk, maar niet zonder politieke tegenwerking. Toepasbaarheid is namelijk afhankelijk van politieke wil, bedrijfscultuur en ideologie. Bijvoorbeeld onze Neo-liberalen zullen initiatieven van zelforganisatie al snel afdoen als toekomstig te mislukken projecten, vergelijkbaar met sovjets, kolchozen en het Joegoslavische arbeiderszelfbestuurmodel van vroeger. De grote Nederlandse banken zullen waarschijnlijk heel terughoudend zijn met de financiëring van dergelijke initiatieven. Zij zijn namelijk gewend aan Top-down bedrijfsstructuren, waaraan zij hun rijkdom, status en macht te danken hebben. Wij hebben hier echter ook banken als ASN en Triodos. Van hen mag je verwachten dat zij wel wat zien in "Mondragon modellen", zeker als het gaat om duurzame bedrijfsvoeringen.
De politieke wil is nu nog afwezig. Dat merk je aan de wijze waarop zij de huidige financiële crisis willen aanpakken: namelijk met conventionele concepten als economische groei, loonbeperking, grootschaligheid enz., en niet met de drastische aanpak van de geld- en kapitaalmarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Coöperaties hebben in Nederland in het verleden al bestaan. De restanten ervan zie je nog terug bij banken (Rabobank) en zuivelbedrijven (Coberco) en verzekeringsmaatschappijen (Univé). In de afgelopen decennia is Nederland meer naar het angelsaksische model van organiseren gegaan, waarbij de winst van het individu centraal staat. Amerika heeft hierbij veelal als voorbeeld gediend. Het culturele aspect zal dus de beperking niet zijn, gezien het feit dat een samenleving dus kan veranderen. Als in een individualistische samenleving het bewustzijn ontstaat dat samenwerken tot meer voordelen voor dat individu leidt, dan zal het cooperatieve model een alternatief bieden. Of dit op grote schaal (integraal zelfs) toepasbaar is, blijft de vraag.