Hoe kan ik mijn mediabestedingen verantwoorden?

Ik kan geen enkele bron vinden waarin enige informatie staat over mogelijke opbrengst van marketingcommunicatie-instrumenten zoals krantenadvertentie of een huis aan huis folder.

Ik wil voor mijn marketingplan enigzins kunnen verantwoorden wat mijn marketinginvesteringen opleveren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (1)

Geen enkele reclamemaker zal je ooit garanties geven dat je je investeringen terug zult verdienen. Toch zullen ze je allemaal vertellen dat je je investering 'gegarandeerd' terughaalt.

Marketing is en blijft een schimmig gebied: als je onbekend bent zul je op een of andere manier moeten adverteren om bekend te worden. Maar dat kan ook goedkoop (via mond tot mond bijvoorbeeld)

Kortom: je zult afhankelijk van je branche, doelgroep, concurrentie en de grootte van je regio aannames moeten doen:
Hoeveel potentiele klanten hebben jouw product nodig?
Hoe veel zullen jouw advertentie aantrekkelijk vinden en er op reageren?
Waarom is jouw product aantrekkelijker dan dat van de concurrentie?
Wat levert een klant jou (gemiddeld) op.
Komen klanten uit het hele land, alleen uit de regio, uit je eigen dorp of wijk?

Door wat rond te googelen, kranten te lezen enzovoorts zul je schattingen moeten maken van dit soort getallen en van daaruit kun je aan het rekenen gaan.