Hoe noem je het als bijvoorbeeld supermarkten producten gaan verkopen uit een andere bedrijfskolom?

Welke economische term wordt gebruikt als supermarkten producten gaan verkopen uit een andere bedrijfskolom? Oftewel, stel een supermarkt gaat ineens digitale fotocamera's verkopen. Hoe noem je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
6.3K

Antwoorden (4)

12 jaar geleden
branchevreemde producten
www.secondsight.nl/.../branchevreemde-producten/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flauwe min, het antwoord klopt gewoon, lees de link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is gewoon onjuist, branchevervaging is de juiste term voor wat de vrager stelt. Branche vervreemde producten zijn de objecten die verkocht kunnen worden. De vraag: Welke economische term wordt gebruikt als supermarkten producten gaan verkopen uit een andere bedrijfskolom? De vraag die jij beantwoordt: Welke term wordt gebruikt voor DE PRODUCTEN als supermarkten spullen verkopen uit een andere bedrijfskolom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt mr Tomaat, ik kan niet wachten tot de minnen gemotiveerd moeten worden, dit is een goed argument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit is mijn nieuwe roeping :D ongemotiveerde minnen van motivatie voorzien, kan er ook nooit zo goed tegen.
Als het assortiment verbreed wordt met producten uit een andere bedrijfskolom (het assortiment zijn alle kolommen bij elkaar) dan heet dit assortimentsbreedte. Zijn er vele soorten fotocamera's dan heb je adsortimentsdiepte. Branchevervaging is hier niet van toepassing want dat geldt alleen als bijvoorbeeld het merk Gillette scheermesjes zich uitbreid met producten die daar niets mee te maken hebben. Stel je hebt Gillette kauwgom ineens, dan heet dat branding. Branding is namelijk iets totaal anders gaan verkopen dan waar het merk om bekend staat. Bijvoorbeeld macdonalds pretpark of mars jeans. Dat is branding, maar waar jij over spreekt dat heet gewoon assortimentsbreedte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je maakt een hele rare kronkel in je uitleg waarom dit geen branchevervaging is, namelijk door branding gelijk te stellen aan branchevervaging (en dat zijn twee verschillende dingen).
Dat wordt parallellisatie genoemd. (Branchevervaging is ook niet fout hoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm ik vind in dit geval branchevervaging veel beter, althans zoals het in de link uitgelegd wordt. Scooters kan je verwachten (ook een tweewieler) bij een fietsverkoper. Fotocamera's in een supermarkt(levensmiddelen) verwacht je niet. Parallellisatie lijkt verbreding binnen de branche te zijn, branchevervaging verbreding buiten de branche. Anders is de uitleg in de link erg onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is mijn antwoord wel goed (ben docent economie en hoor dit dus ook te weten ;-) Deze link legt het duidelijker uit:
http://www.retailwiki.nl/wiki02/index.php/Parallellisatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk dat is een veel betere uitleg, een fiets en een scooter ligt gewoon erg dicht bij elkaar, vandaar mijn verwarring. Maar als je dan docent economie bent kan je me dan uitleggen wanneer (zoals de link vermeldt) parallellisatie tot brancheevervaging leidt? Is dit als een winkel in een bepaalde branch zoveel van een andere branche gaat verkopen dat je niet meer kan zeggen in welke branche deze valt? Oftewel wanneer spreek je nog van parallellisatie en wanneer van branchevervaging?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt; je geeft zelf een prima uitleg. Er is geen duidelijke grens maar meer een grijs gebied tussen parallellisatie en branchevervaging. Een groenteboer die ook biologische zuivel verkoopt doet aan parallellisatie bijvoorbeeld.
Een winkel als Scapino zit -volgens mij- tegen branchevervaging aan. Het was een schoenenwinkel waar (door parallellisatie) ook wel tassen te koop waren, maar zo langzamerhand is het een winkel geworden waar ook veel kleding te koop is. Is het een kledingwinkel waar ook schoenen te koop zijn, of andersom? Grijs gebied dus!