Wat houd het instorten van de economie nou precies in?

Je hoort heel vaak van alles over het instorten van de economie en nog veel meer...maar wat houd dat nou voor NL precies in? Hoe kan de economie instorten? En wat voor gevolgen heeft dat dan? Zou Nederland het dan moeilijker krijgen dan 2e/3e wereldlanden het op dit moment al hebben bijv. ?

Toegevoegd na 1 minuut:
En is er een reeele kans (hoe groot?) dat de economie in Nederland binnen nu en 20/30 jaar instort?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie
2.6K

Het beste antwoord

Een economie stort in wanneer er niets of weinig geproduceerd wordt. De oorzaak kan liggen in een hyperinflatie, zoals hierboven vermeld, maar dat hoeft niet. Het leidt er meestal toe dat de economische motor hapert, omdat er geen vertrouwen meer is in geld als ruilmiddel. We zijn met onze economie zo afhankelijk geworden van geld als economische motor, dat we al aan een ramp denken wanneer ons geld niets meer waard lijkt te worden. Maar geld dank zijn waarde aan de middelen die ermee gekocht kunnen worden. Een ramp als oorlog of tsunami, kan de economie werkelijk in elkaar doen storten, als te veel middelen vernietigd zijn. Zolang er (productie) middelen aanwezig zijn, kan de economie weer aan de praat gebracht worden, geld of geen geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het geld is dan geen bal meer waard, en we worden allemaal straatarm. Ook obligaties, aandelen en andere waardepapieren kun je dan naar de wc verwijzen.
Lees maar eens wat er in de 20 er en 30er jaren gebeurde.
We kunnen dan gerust een volkstuin nemen om ons dagelijks eten te verzorgen.
We zijn dan terug bij af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al aangegeven, waardepapieren zoals wij geld kennen, zal niets meer waard zijn. In praktijk zal dit niet gebeuren. Wat realistischer is dat onze koopkracht (als consument) flink verminderd zal zijn en ons geld minder waard. We zullen broden voor 10 euro krijgen. Gelukkig zijn we als wereldeconomie volwassen genoeg om problemen uit de jaren 20 en 30 te voorkomen.