Wat kan ik allemaal terug krijgen van de belasting als ik voor het eerst een huis heb gekocht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kijk eens op:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De betaalde rente, kosten voor de akten, rente over het bedrag dat je mogelijk extra hebt opgenomen en dat enkel is gebruikt voor verbetering van het huis (moet aantoonbaar zijn)..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Maar dat krijg je niet helemaal terug, dat kan je aftrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat de vraagsteller dat ook bedoelt...
Alle kosten die je hebt moeten maken tbv de hypotheek.
Bijv; afsluitprovisie, bepaalde notariskosten, bepaalde kadastrale kosten, taxatiekosten. etc

Bij bestaande bouw overdrachtbelasting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het met eigen geld hebt betaald: NIETS.
Als je het geld voor de aankoop, verbetering en verbouwing van het huis leent kun je de financieringskosten aftrekken van je inkomen (dus niet van de belasting!). Dan krijg je i.h.a. dus 1/3 tot circa 50% terug door belastingrestitutie.
Let op: Als er geen belasting wordt ingehouden/betaald krijg je dus niets terug! Financieringskosten zijn: kosten om de financiering te krijgen, de aantoonbaar betaalde of ingehouden provisie en rente aan de geldgever (bank , maar ook anderssoorige financiering en familie)de kosten van de hypotheekakte en kadastrale kosten (via de notaris).
Let op: premie levensverzekeringen en aflossing zijn niet aftrekbaar. Wel de premie voor eventuele periodieke (dus bij jou belaste) uitkeringen aan je bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Laat je wel goed voorlichten daarbij door iemand die echt deskundig is en geen belang heeft bij het afsluiten van de verzekering. (gelukkig is er geen DSB meer maar zijn er wel verzekeringen die absurde premies berekenen en als puntje bij paaltje komt niet uitkeren).